MotoPus 03 - 2021

RIJ-INDRUK MOTOPLUS 39 2020 Mooi om te zien, legaal, maar vrij luid – de standaard Akrapovic onder de SC82. 2020 De SC82 leidt de aangezogen lucht via een centrale inlaat naar de airbox. De vleugels maken de voorpartij breder. 2019 De standaard titanium einddemper met uitlaat­ klep van de SC77 is compact en uiterst licht. relativeert het voordeel van de nieuwste Fireblade, want deze pakt het echte voordeel pas na 11.600 toeren. Een bereik dus dat je in het normale verkeer misschien alleen op een snelweg met een onbeperkte snelheidslimiet bij onze oosterburen in beperkte mate kunt benutten en waarin je zelfs op een circuit niet voortdurend bivakkeert. Net als de geometrie demonstreren de vermogenscurves hoe deze verschillende motorkarakteristieken tijdens het rijden aanvoelen. En hoe de extreem korte slag van de nieuwste Fireblade de vermogens­ ontplooiing bepaalt. Aanvullend kunnen we nog opmerken dat de in het middengebied duidelijk sterkere SC77 vergeleken met een BMW S1000RR of Suzuki GSX-R1000 bedui­ dend minder bullig aanvoelt bij accelereren. Daar komt bij dat de SC82 vanwege de Euro5-homologatie een enorm lange secundaire overbrenging heeft. Net als het compromisloze rijwielgedeelte is ook het meer hoogtoerige motorblok alleen met de nodige inzet te gebruiken. Met enige ironie kun je vaststellen dat deze Fireblade zelfs schakellui te rijden is, want op secundaire weggetjes kun je alles af in de eerste of hoog­ stens de tweede versnelling. Een beetje geluid moet je daarbij wel op de koop toe nemen. De SC77 produceert bij hoge toerentallen al een fel geluid uit zijn dunwan­ dige titanium uitlaat, maar dat is nog enigszins beschaafd vergeleken bij dat wat de SC82 al in het middentoerengebied produceert. Het lijkt erop alsof ze zich bij Honda door machines als de Aprilia RSV4 1100 en de Ducati Panigale V4 hebben laten verleiden om de nieuwe Fire­ blade zo af te stellen dat er weliswaar aan de »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3