MotoPus 03 - 2021

RIJ-INDRUK HONDA FIREBLADE 2019 - 2020 38 MOTOPLUS RIJ-INDRUK 2019 De eendelige Tokico-remklauwen komen van de SC59 (vanaf 2008). Naar huidige maatstaven niet de meest stijve constructie. 2019 Alhoewel de luchtinlaten aan de zij­ kanten langs de vorkpoten voeren, heeft de SC77 een smallere voorpartij dan zijn opvolger. 2020 Nieuwe Nissin-remklauwen met veel uit­ gefreesde ruimte om gewicht te besparen. Het uitgespaarde materiaal is gebruikt voor een stijvere bevestiging. Op de foto’s hieronder zijn de verschillende verhoudingen van zit- en stuurhoogte goed te zien, en die optische indruk wordt eenmaal onderweg bevestigd. De SC77 is de wat meer comfortabele machine als het niet op de laatste tiende van een seconde aankomt, al blijft het credo ook hier ‘altijd en overal snel’. De SC77 imponeert vooral met een enorm licht instuur­ gedrag. Hoe dat aanvoelt, laat zich met woor­ den maar moeilijk omschrijven, maar we wagen ons toch aan een vergelijking. Met de SC82 dans je de tango, met de SC77 de samba. En dat met een overwegend beweeglijke partner. Als bewijs daarvoor kunnen we niet alleen het lagere gewicht opvoeren, maar ook de steilere balhoofdhoek en kortere naloop en wielbasis van de SC77. Ook deze configuratie levert op een circuit trouwens bepaalde kwaliteiten op. Bij een vergelijkingstest met de eerste SC77 in SP-uitvoering in 2017 op het Spaanse Aragon was de Honda op het langzaamste gedeelte van de chicane in het bergaf-gedeelte liefst zeven kilometer per uur sneller dan de achter­ volgende Yamaha, en aan het einde van het rechte stuk met 289 tegen 290 km/uur maar een fractie langzamer, en dat met ongeveer 16 pk minder topvermogen. Nog schriller lijkt in eerste instantie het contrast in vermogen tussen de SC77 en het huidige model: 188 pk tegenover een haast schier onoverwinnelijke 213 pk. Maar een blik op de vermogens- en koppelkrommen

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3