MotoPus 03 - 2021

RIJ-INDRUK MOTOPLUS 37 2019 Bij de SC77 wordt de nokkenasketting rechtstreeks vanaf de krukas aangedreven, het geheel wordt ingekapseld door het koppelingsdeksel. 2020 Voorzichtig een bocht aansnijden is niet aan de SC82 besteed. 2020 Bij de SC82 wordt het krukastoerental middels een tussentandwiel gereduceerd. Hierdoor konden een kortere ketting en kleinere tandwielen in de kop worden gebruikt. het begin van een bocht al behoorlijk het grensbereik opzoekt en vindt, dan zijn er nog maar beperkte mogelijkheden om te reageren op zaken als dieselsporen, natte plekken en ander ongemak die onlosmakelijk aan het gewone verkeer op de weg verbonden zijn. De onverschrokkenheid en de lenigheid van Marc Marquez komen trouwens ook in het zadel van de SC82 van pas. Het geeft in ieder geval de richting aan waar gewone sterve­ lingen naar moeten streven. Deze uitspraken over de SC82 mogen overigens in geen geval de indruk wekken dat de SC77 een gemoede­ lijke toermachine is, of een dikke naked met een lekker breed stuur. Ook dit is namelijk een onvervalste superbike met een voorwiel-georiënteerde zitpositie, die sommige rijders misschien wel doet verlangen naar een ver­ hoogd stuur. Een wens die je moet proberen te onderdrukken. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3