MotoPus 03 - 2021

36 MOTOPLUS RIJ-INDRUK 2019 De defensieve power-modus 5 hebben we maar kort geprobeerd, Power 2 en 3 zijn beduidend leuker. 2019 De ‘oude’ Blade is geen radicale sportmotor, ook op bochtige landweggetjes kun je er goed mee uit de voeten. 2020 Ondanks overeenkomsten in het design is de nieuwe cockpit van de SC82 bonter en biedt deze meer opties. De grote foto op de voorgaande pagina’s verraadt al veel. Links rijdt de nieuwe CBR­ 1000RR-R van de SC82-modelserie. Door de vleugels aan de zijkant van de stroomlijn en het behoorlijk brede bovenste deel van die kuip maakt de voorpartij een imposante indruk. Het is een aanblik die respect inboe­ zemt, een niet te missen boodschap ook: waar ik ben, rijd ik vooraan. Rechts daarnaast de voorganger. Met een veel smallere stroomlijn oogt die eleganter, sierlijker en ook lichter. Dat is geen gezichtsbedrog, want de SC77 weegt vijf kilo minder dan de SC82. Zonder met de ogen te knipperen, neemt deze Blade de uitdaging van zijn opvolger aan: “Of je altijd en overal sneller bent, moeten we nog maar eens zien”, en hij duwt brutaal zijn voorwiel naar voren. De smalle wegen in de heuvelachtige omge­ ving waar we rijden zijn inderdaad niet het favoriete maaltje van de SC82 en zijn gelegen­ heidsbemanning. Met name stevig remmen bergaf en vervolgens insturen, vragen wat gewenning en overtuigingskracht. De zit­ positie is dusdanig naar voren georiënteerd, dat je continu de indruk hebt dat je met je hoofd voor het voorwiel hangt. En bij een flinke inspanning schuif je tijdens het remmen bij voorkeur toch zo ver mogelijk naar achteren in het zadel, om vervolgens na het insturen juist weer ver naar voren richting de binnen­ zijde van de bocht te duiken. Als je goed naar de rijstijl van Marc Marquez kijkt, lijkt het haast of de stuureigenschappen van de RC213V een- op-een naar de SC82 zijn getransplanteerd. De positieve keerzijde van de medaille is een wonderlijk direct gevoel over de voorband. Real time en ongefilterd dus. Deze kwaliteiten kun je echter uitsluitend consequent gebruiken op een circuit, waar je steeds dezelfde bochten rijdt en waar de RR-R bij de laatste superbike-test inderdaad de snelste rondetijden noteerde. Eén ding moet je je daarbij wel realiseren: als je bij

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3