MotoPus 03 - 2021
VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 33 Maximale puntenaantal BMW F850GS Adventure KTM 890 Adventure Triumph Tiger 900 Rally Pro MOTORBLOK Acceleratie in zes 40 20 29 22 Acceleratie 40 17 22 17 Topsnelheid 20 11 11 10 Motorkarakteristiek 30 21 23 22 Gasrespons/lastwisselreacties 30 24 22 25 Motorloop 30 20 17 21 Koppeling 20 15 17 15 Schakelen 20 15 14 15 Versnellingsbak-spatiëring 10 8 8 8 Starten 10 9 9 9 Totaal 250 160 172 164 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 27 27 28 Stabiliteit in bochten 40 27 29 28 Stuurgedrag 40 26 26 27 Feedback 10 6 7 7 Grondspeling in bochten/onder blok 20 15 17 14 Rechtuitstabiliteit 20 15 14 15 Veringafstelling voor 20 12 12 13 Veringafstelling achter 20 14 13 14 Veercomfort 20 14 11 14 Rij-eigenschappen duo 20 14 13 15 Totaal 250 170 169 175 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 30 29 30 Ergonomie passagier 20 14 14 14 Windbescherming 20 12 11 14 Zicht 10 7 6 7 Lichtopbrengst 20 17 16 16 Uitrusting 30 24 23 28 Gebruiksgemak/onderhoud 20 12 14 14 Rijklaar gewicht met volle tank 10 4 6 5 Instelmogelijkheden vering 10 4 4 7 Bagagemogelijkheden 10 4 3 4 Laadvermogen 10 6 10 9 Actieradius 30 30 30 28 Afwerking 20 14 14 15 Totaal 250 178 180 191 VEILIGHEID Remvertraging 40 27 29 28 Doseerbaarheid remmen 30 22 23 23 Remstabiliteit solo/duo 20 13 14 13 Oprichtneiging bij remmen 10 9 7 8 ABS-werking 20 15 12 16 Stuurslaan 10 9 7 9 Elektronische hulpsystemen 20 15 15 14 Totaal 150 110 107 111 KOSTEN Prijs testmotor 30 11 14 12 Garantie 10 8 7 8 Verbruik (secundaire weg) 30 23 23 21 Kosten beurt 20 18 19 13 Onderhoudskosten 10 7 6 7 Totaal 100 67 69 61 TOTAAL 1000 685 697 702 PLAATS 3 2 1 Prijs-kwaliteitverhouding* 10 6,4 8,4 7,4 Weinig gewicht en veel power, da’s het recept waarmee de KTM dit testonderdeel wint. Daarnaast bevalt ook de koppeling goed. De BMW en de Triumph blinken uit in soepel lopen. De KTM-twin zou nog iets stiller kunnen lopen. WINNAAR MOTORBLOK: KTM De wendbaarheid, het stuurgedrag en de afstemming van de vering zijn de troeven van de Triumph. De KTM heeft een uit stekende bochtenstabiliteit. De achilleshielen van de KTM zijn het harde zadel en het minder mooi aan spreken van de vering. De BMW heeft meer demping nodig. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: TRIUMPH De Tiger is de uitrustingskampioen. Hij heeft bovendien veelvoudig instelbare vering. De BMW en de KTM hebben als pluspunt de grote actieradius. De vele kilo’s van de BMW kosten hem op meerdere fronten punten: bij het gewicht, bij de algehele hanteerbaarheid en bij het laadvermogen. WINNAAR PRAKTIJK: TRIUMPH De Triumph scoort hoog op zijn remmen en ABS, de BMW heeft een aangenaam geringe oprichtneiging tijdens remmen. Het matige aanspreken van de voorvork van de KTM veroorzaakt soms wat onrust. WINNAAR VEILIGHEID: TRIUMPH De lagere prijs en het lage verbruik brengen de KTM hier op kop. De kosten van de beurt maken de Tiger duur. WINNAAR KOSTEN: KTM WINNAAR PRIJS-KWALITEITVERHOUDING: KTM: bijna 700 punten tegen veruit de laagste prijs. De winst op dit onderdeel gaat naar Oostenrijk. *Bij de berekening van het cijfer voor de prijs-kwaliteitverhouding wordt uitgegaan van de basisprijs plus die van de functionele accessoires Triumph Tiger 900 Rally Pro Een omvangrijke uitrusting, een goed rijwielgedeelte en geen echte minpunten, dat zijn de kenmerken waarmee de Tiger 900 de zege in deze vergelijkings test pakt, waarbij de voorsprong op de KTM overigens klein is. De bijzondere driecilinder-adventure doet zijn werk echt goed. 1 BMW F850GS Adventure Op het gebied van elektroni sche hulpsystemen liep BMW vaak voor op de rest (in elk geval qua aanwezige opties), maar de concurrentie heeft een inhaalslag gemaakt. En de vele Adventure-kenmerken als de grote tank, de valbeugels, het kofferrek enzovoorts maken van de BMW een zwaardere motor, maar geen betere. 3 KTM 890 Adventure Het nieuwe, grotere motorblok is de troef van de KTM. Dat zorgt voor de vele extra punten van de nieuwe 890 Adventure ten opzichte van zijn voorganger. Als het zadel nou nog iets comfor tabeler was en de voorvork iets mooier zou aanspreken, dan zou de KTM onze eerste keus zijn. 2 -CONCLUSIE -BEOORDELING
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3