MotoPus 03 - 2021
30 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST De ruit van de F850GS is gemakkelijk te verstellen. Die van de Tiger net zo, maar bij de KTM heb je gereedschap nodig. BMW grote tanks van de KTM en Triumph hebben in volle toestand gevoelsmatig minder effect op de rijeigenschappen. Zo heeft de BMW bij het inremmen van bochten zijn 23 centimeter veerweg vóór snel opgebruikt, om vervolgens bij het loslaten van de voorrem weer net zo snel uit te veren. Meer in- en uitgaande demping zou hier helpen. Aangezien instelmogelijkheden ontbreken, zul je het er echter mee moeten doen. Of je moet gewoon snelheid minde- ren. Dat ligt de F850GS Adventure veel meer. Ook al ziet hij er met zijn dikke valbeugels, grote zijpanelen en extra winddeflectors naast de ruit uit als een globetrotter voor alle wegen, hij is veel meer geschikt voor rustig toeren. Wat, net als daarnet bij het keren op het smalle pad, vooral aan het gewicht ligt. De meer dan 260 kilo vragen niet alleen veel van de vering, maar ook van het motorblok met zijn 95 pk. Het maakt van de 853cc-twin met zijn 270°-krukas een gevoelsmatig enigszins astmatisch blok, dat niet genoeg lucht door de twee 48mm-gaskleppen lijkt te kunnen zui- gen. Klinkt overdreven? Nou, je ziet het ook in de gemeten prestaties. Waar de normale F850GS voor de acceleratie van 60 naar 180 km/uur in zes 17,3 seconden nodig heeft, doet de Adventure er met 18,6 seconden duidelijk langer over. Dat verschil lijkt misschien mee te vallen, BMW F850GS Adventure KTM 890 Adventure Triumph Tiger 900 Rally Pro MOTOR Bouwwijze tweecilinder parallel motor tweecilinder parallel motor driecilinder lijnmotor Injectie 2x Ø 48 mm 2x Ø 46 mm 3x Ø 44 mm Koppeling natte multiplaat (anti-hop) natte multiplaat (anti-hop) natte multiplaat (anti-hop) Boring x slag 84,0 x 77,0 mm 90,7 x 68,8 mm 78,0 x 61,9 mm Cilinderinhoud 853 cc 889 cc 888 cc Compressie 12,7 : 1 13,5 : 1 11,3 : 1 Max. vermogen* 70,0 kW (95 pk) bij 8.250 tpm 77,2 kW (105 pk) bij 8.000 tpm 70,0 kW (95 pk) bij 8.750 tpm Max. koppel* 92 Nm bij 6.250 tpm 100 Nm bij 6.500 tpm 87 Nm bij 7.250 tpm Geluid in stand 90 dB(A) 88 dB(A) 92 dB(A) RIJWIELGEDEELTE Frame stalen brugframe stalen brugframe, motor meedragend stalen brugframe Voorvork upside-down, Ø 43 mm upside-down, Ø 43 mm upside-down, Ø 45 mm Stuurdemper hydraulisch hydraulisch – Remmen v/a Ø 305/265 mm Ø 320/260 mm Ø 320/255 mm Hulpsystemen bochten-ABS, tractie controle bochten-ABS, tractie controle bochten-ABS, tractie controle Wielen 2.15 x 21; 4.25 x 17 2.50 x 21; 4.50 x 18 2.15 x 21; 4.25 x 17 Banden 90/90 21; 150/70R17 90/90 21; 150/70 18 90/90 21; 150/70R17 Banden in test Michelin Anakee III Avon AV 53/54 Trailrider Bridgestone A41 'E' MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.593 mm 1.509 mm 1.551 mm Balhoofdhoek 62,0° 64,1° 65,6° Naloop 125 mm 108 mm 146 mm Veerweg v/a 230/215 mm 200/200 mm 240/230 mm Zithoogte 1 910 mm 850 mm 870/885 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 263 kg 216 kg 234 kg Laadvermogen 1 192 kg 234 kg 213 kg Tankinhoud 23,0/3,5 liter 20,0 liter 20,0 liter Onderhoudsinterval 10.000 km 15.000 km 10.000 km Prijs NL € 16.066,24 € 15.700,- € 17.900,- Prijs B € 13.740,- € 13.399,- € 16.100,- Prijs testmotor € 19.438,64 2 € 16.095,73 3 € 18.205,- 4 *Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen; 2 inclusief: Active-pakket € 560,23, Comfort-pakket € 681,23, Dynamic-pakket € 508,20, Touring-pakket € 693,33, Intelligent Emergency Call € 269,83, Bandenspanningscontrole € 193,60; 3 inclusief: Quickshifter+ € 395,73; 4 inclusief: kofferdragers € 305,-. MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 197 km/uur 200 km/uur 193 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 4,2 sec 3,5 sec 4,0 sec 0-140 km/uur 7,2 sec 6,2 sec 7,3 sec Acceleratie in zesde versnelling 60-100 km/uur 5,4 sec 4,0 sec 4,4 sec 100-140 km/uur 5,4 sec 4,2 sec 5,1 sec 140-180 km/uur 7,8 sec 5,7 sec 8,7 sec Benzineverbruik Secundair 1 op 23,3 1 op 23,8 1 op 21,7 Theoretische actieradius (secundair) 535 km 476 km 435 km TECHNISCHE GEGEVENS
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3