MotoPus 03 - 2021

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 29  EEN STENEN BRUG VERBINDT DE OEVERS VAN DE JAGST van deze F850GS Adventure maken ’m tot een kolossaal stuk motorfiets. Om dit schip op twee wielen op oneffen ondergrond glijdend in balans te houden, kost een hoop moeite. Uiteindelijk is het trio omgekeerd en even later rijden we weer de weg op. Een van ons kent in deze omgeving een mooie bochtige weg en rijdt voor op de Tiger. Hij prikt de Britse driepitter gecontroleerd in de korte en lange bochten van het slingerende asfalt. De Triumph volgt wendbaar en zeker de radius van de bocht, het zijn alleen de lange slijtboutjes die ietwat vroegtijdig de bochten­ pret begrenzen. Daarbij volgt de vering echt heel goed het wegdek. De Tiger rolt prachtig soepel over de oneffenheden, terwijl de liefst 240 en 230 millimeter veerweg voor en achter genoeg demping en progressie heeft om de motor in dit stevige bochtenwerk ook strak te houden. Aan dat laatste mankeert het ook de KTM niet, en die heeft daarbij meer grondspeling. Maar qua aanspreekgedrag van de vering is er nog ruimte voor verbetering. Vooral de WP-voorvork met zijn 200 millimeter veer- weg heeft behoorlijk wat stick-slip. De direct gemonteerde achterschokdemper, die ook een veerweg van 20 centimeter heeft, doet het beter. Die heeft nu in tegenstelling tot de 790 Adventure instelbare uitgaande dem- ping, de veervoorspanning is met een stelwiel met de hand te verstellen. Met de uitgaande demping tien klikjes open geeft de schok- demper een goed compromis tussen comfort en stabiliteit, al komt de KTM wat dat betreft nog niet aan het niveau van de Triumph. De ‘Ready-to-Race’-mentaliteit van de KTM komt zijn offroad-karakter ten goede, maar kost op straat iets aan comfort. Ook de BMW is com- fortabeler. Of beter gezegd: die is vooral goed in comfort. Zelfs als de schokdemper met zijn 215 millimeter veerweg in de sportieve Dynamic-modus staat, is hij zachter dan de schokdemper van de KTM. En de voorvork van de BMW kan het met name bij een vlot tempo over bochtige binnenwegen niet helemaal aan, vooral als de 23-liter tank vol is. De 20 liter

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3