MotoPus 03 - 2021
VERGELIJKINGSTEST 3 MIDDENKLASSE ADVENTURES 28 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm KTM 890 Adventure 77,7 kW (106 pk) bij 8.400 tpm 97 Nm bij 6.600 tpm Triumph Tiger 900 Rally Pro 69,7 kW (95 pk) bij 8.700 tpm 88 Nm bij 7.100 tpm BMW F850GS Adventure 69,6 kW (95 pk) bij 8.900 tpm 87 Nm bij 6.400 tpm 40 60 80 100 105 100 95 90 85 80 75 70 65 60 55 50 45 40 35 30 25 20 15 10 5 Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentest bank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. Vermogensmeting De krommen van de BMW en Triumph gaan aardig gelijk op naar hun maximum koppel en topvermogen, de KTM doet er vanaf 5.000 toeren nog een duidelijke schep bovenop, zij het met een ietwat grillige curve. Dat grillige geldt ech- ter ook voor de curve van de BMW, die het zowel onder de 4.000 toeren als boven de 7.000 toeren minder goed doet dan de globaal gezien even sterke Triumph, die een zeer fraaie afgifte laat zien. De BMW is ook nog eens de zwaarste van het trio en de KTM de lichtste, dus het beeld van de vermogens grafiek wordt op de weg nog versterkt. De KTM is veruit de meest levendige, maar ook de Triumph haalt merkbaar meer prestaties uit zijn vermogen dan de BMW. van de Triumph lopen zelfs al bij iets meer dan stationair toerental netjes rond. Samen met de licht te bedienen koppelingen – vooral die van de KTM – maken alle drie de motoren het je gemakkelijk bij langzaam of zelfs stapvoets rijden. Totdat het smalle pad plotseling ophoudt. M’n collega voor me zet het achterwiel van de KTM op een gladde spoorrail, zet het stuur dwars en geeft een stootje gas. In een oogwenk staat de 890 met z’n neus de andere kant op. Een volgetankt gewicht van slechts 216 kilo heeft een hoop voordelen. De Triumph vraagt iets meer concentratie voor deze manoeuvre, op de BMW is het bijna onmogelijk. Het enorme gewicht van 263 kilo en de dito afmetingen
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3