MotoPus 03 - 2021
VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 27 KTM BMW TRIUMPH De 890 heeft een praktisch handstelwiel om de veervoorspanning achter aan de belading aan te passen. Bij de F850GS is er zelfs geen stelwiel meer, daar gaat de verstelling elektrisch met een druk op een knop. Ook op de Tiger een stelwiel voor de veer voorspanning. Net als bij de KTM is ook de uitgaande demping instelbaar. RIJDENDE KLEURVLEKJES TEGEN EEN HERFSTACHTIG LOOFBOSDECOR de demping elektronisch kunt verstellen, waarna deze afhankelijk van de omstandig heden automatisch continu wordt bijgeregeld (Dynamic ESA). De voorvork heeft net als op de KTM echter geen instelmogelijkheden. Daar heeft de Triumph meer te bieden: de voorvork van de Tiger is volledig instelbaar (veervoor- spanning en in- en uitgaande demping), op de achterschokdemper zijn veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar. Daarmee heb- ben we de voornaamste uitrustingskenmerken van de drie wel genoemd. Dan doemt er hier in deze vrijwel verlaten streek rondom de Jagst ineens een verlaten, langzaam wegroestend smalspoortreinstation op. Even komt het idee op om een stukje tussen de rails over de spoorbielzen te rijden, maar een kleine proef met de motorlaarzen leert dat de combinatie van miezerig weer en oud hout ongeveer evenveel grip geeft als ijs. We zien er dus wijselijk vanaf en volgen het spoor op een parallel eraan lopend smal pad. Alle drie de motorblokken reageren bij lang- zaam rijden in het terrein mooi op het gas, zelfs de fellere KTM met zijn hoge compres- sieverhouding roffelt vanaf zo’n 2.500 toeren gemoedelijk voort, onder andere dankzij de grotere vliegwielmassa ten opzichte van de 790. De BMW-twin en zeker de driecilinder
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3