MotoPus 03 - 2021

NEWSFLASH NEWSFL ASH MOTOPLUS 17 Nieuwe importeur Monimoto Monimoto, een compact tracking systeem dat je direct belt bij een ongebruikelijke beweging van je motorfiets (lees: diefstal), heeft een nieuwe importeur in Nederland, en wel Perier Motor­ sport. De motorkleding- en -accessoiresspecialist uit Eemnes gaat per direct beide versies van het Monimoto-systeem voeren. Het Monimoto-trackersysteem is uiterst compact en in een hand­ omdraai te installeren. Het bestaat uit twee delen: de tracker zelf, die je in de motorfiets verstopt, en een zogenaamde ‘key fob’ (sleutelhanger). Wanneer beide bij elkaar in de buurt zijn, is de tracker gedeactiveerd, wanneer je echter niet in de buurt bent en de motor maakt een ongebrui­ kelijke beweging, dan zal het systeem je binnen één minuut bellen en de actuele locatie delen via de bijbehorende app. Zolang de motor beweegt blijft het systeem de coördinaten waar de motor zich op dat moment bevindt doorgeven. Daarbij maakt het systeem gebruik van een voor­ geïnstalleerde SIM-kaart voor internationaal gebruik. De kosten voor het SIM-kaart abonnement zijn de eerste twee maanden gratis, daarna betaal je drie euro per maand. De Monimoto is er in twee uitvoeringen: de MM5 is enkel geschikt voor het 2G netwerk en kost € 169,00, daarnaast is er ook de 2G/3G MM6 voor € 199,00. Kijk voor meer info op www.periermotorsport.nl . loog instrumentarium, een stapje hoger vind je de S met 4,3-inch touchscreen, Akrapovic- einddemper, USB-aansluiting, drie rijmodi en diverse hulpsystemen, waaronder tractie­ controle, bochten-ABS en wheelie-controle. De R Carbon is het paradepaardje van de FTR line-up en beschikt naast de reeds genoemde Öhlins-vering ook over veel carbon compo­ nenten, een genummerde badge, een zwarte Akrapovic-demper en een duozit-cover. De nieuwe FTR’s staan naar verwachting vanaf april bij de dealer, de prijzen bedragen respec­ tievelijk € 16.590,- (België € 14.190,-) voor de basisversie, € 19.490,- (België € 16.690,-) voor de S en € 21.790,- (België € 18.690,-) voor het topmodel R Carbon. En als laatste is er dan natuurlijk nog de Rally, een beetje scrambler-achtige versie van de FTR. Deze is voorzien van Pirelli Scorpion Rally STR-banden en rolt nog op de 19- en 18-inch (spaak)wielen, waarbij ook de geometrie onge­ wijzigd is gebleven. Andere verschillen ten opzichte van de overige modellen zijn het hogere ProTaper stuur en de langere veerwegen (v/a 150/150 t.o.v. 120/120 mm). Ook de Rally, ook als A2-machine leverbaar, staat naar verwachting vanaf april bij de dealer, en wel voor € 17.790,- (België € 15.190,-). Info: www.indianmotorcyclebenelux.com Voge komt met nieuwe 650 allroad Het Chinese merk Voge is al een tijdje bezig om voet aan de grond te krijgen op de Europese markt. En dat lukt ze heel aardig. Zo mocht de Benelux begin vorig jaar kennismaken met de lichtgewicht en middenklasse nakeds en allroads van Voge. Komend modeljaar komt daar een nieuwe telg bij en die mag zich meteen het vlag- genschip noemen, want met een cilinderinhoud van 652 cc is het de grootste Voge op de markt. De nieuwe Voge 650DS wordt aangedreven door een 652cc-eencilinder en ziet er qua design uit als een heel volwassen allroad. De specs van het blok zullen liefhebbers van de eencilinder onge- twijfeld bekend voorkomen. Die zijn namelijk identiek aan de bekende Rotax-eenpitter, die bijvoorbeeld ook in de Aprilia Pegaso en BMW G650GS zat. Dus een viertakt ééncilinder met een boring x slag van 100 x 83 mm, compressie van 11,5:1, topvermogen van 49,6 pk en 60,0 Nm kop- pel. Heel vreemd is het overigens niet, de keuze voor juist dit blok. Loncin, het concern waar Voge onder valt, was namelijk lange tijd verantwoorde- lijk voor de productie van de BMW G650GS. Voor het design is Voge een eigen weg ingeslagen. Al is daarbij duidelijk wel goed naar de modellen van concurrenten gekeken. Desondanks mag het resultaat er zijn, de 650DS is een goed smoe- lende machine in een dunbevolkt segment. Het aantal grote eenpitters is momenteel immers knap schaars. Voge’s nieuwe allroad is verder aangekleed met een dubbele 298mm-schijfrem voor, enkele 245mm-schijfrem achter, upside-down voorvork, monoschokdemper achter en ABS van Bosch. Naast de standaarduitvoering is er ook een rally-editie. Deze is onder meer uitgerust met spaakwielen, ruime valbeugels en koffers. Hoeveel de jongste telg van het Chinese bedrijf gaat kosten, wordt later bekendgemaakt. Bij de kleurstellingen zal er keuze zijn uit rood en titanium.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3