MotoPus 03 - 2021
NEWSFLASH 16 MOTOPLUS NEWSFL ASH Indian’s FTR benadert het naked bike-thema sinds zijn introductie in 2019 op een heel eigen manier. Muscle-bike meets flattracker meets naked, iets in die trant. Voor komend jaar mag de potente Amerikaan, die door Indian zelf trouwens als 2022-model wordt gepresenteerd, zich verheugen op een flink aantal upgrades! Hoewel de FTR als karakterbak pur sang te boek staat, waren er ook kritische kant tekeningen. Zo liet de V-twin zich nog weleens van een wat grillige kant zien en ging de rots vaste rechtuitstabiliteit wat ten koste van het speelse bochtenkarakter. Precies deze zaken zijn aangepakt, zo kreeg het blok, nog altijd goed voor 123 pk en 120 newton meter koppel trouwens, een verfijndere afstelling. De Amerikaanse V-twin is er ook komend jaar in vier versies, drie asfaltgeoriënteerde machines – de FTR, FTR S en FTR R Carbon – en een Rally-uitvoering. Het eerstgenoemde trio kreeg diverse aanpassingen aan het rijwiel gedeelte, die voornamelijk zijn gericht op een verbeterde rijdynamiek. Dat begint al met de wielen, want de oude combinatie van een 19-inch en 18-inch wiel is vervangen door een meer asfaltgerichte 17-inch combi. Bovendien is het Dunlop DT-3R schoeisel vervangen door sportievere Metzeler Sportecs. Indian neemt FTR-lijn onder handen MOTORNIEUWS 2021 De FTR is op flink wat punten aangepakt en rolt nu op 17-inch wielen voor en achter. Ook de geometrie is nu duidelijk meer gericht op het betere stuurwerk. De balhoofdhoek is steiler (65 t.o.v. 63,7°), terwijl de naloop een behoorlijk stuk werd ingekort (van 130 naar 99,9 mm). Bovendien beschikt nu ook de standaard FTR net als zijn twee broers over volledig instelbare vering. Deze is op de basis- en S-versie van Sachs, terwijl de R Carbon net als voorheen Öhlins draagt. De tevens als A2-machine leverbare basis-FTR heeft een ana
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3