MotoPus 03 - 2021
NEWSFL ASH MOTOPLUS 15 KTM 890 DUKE Met de lancering van de KTM 890 Duke R waren we heel even in de veronderstelling dat het nieuwe model de sportievere R-versie van de 790 Duke was. Maar niets is minder waar, want KTM heeft nu ook de 890 Duke gelanceerd. Een iets minder luxe aangeklede versie van de 890 Duke R, met uiter- aard de 889cc-tweecilinder in het vooronder. Daarmee heeft KTM nu dus officieel een opvolger van haar populaire 790 Duke in het programma. De grootste vernieuwing zit hem uiteraard in het blok, want de cilinderinhoud groeide van 789 naar 889 cc. Dat heeft ook zijn weerslag op het vermogen en koppel, want dat groeide van 105 naar 115 pk en van 87 naar 92 Nm. Qua vermo- gen heeft de nieuwe Duke daarmee dus net wat minder in de melk te brokkelen dan de 890 Duke R, die met 121 pk en 99 Nm koppel in de boeken staat. Daarnaast is het drooggewicht identiek gebleven aan dat van de 790 Duke: 169 kilo. Qua design is de 890 Duke grotendeels gelijk gebleven aan de eerder gelanceerde ‘R’-versie, maar hij wordt standaard wel geleverd met duo zadel en -voetsteunen. Verder beschikt de 890 Duke over een niet-instelbare 43mm upside-downWP Apex-voorvork enWP Apex-monoschok- demper, waarvan de veervoorspanning instelbaar is. Qua remmen is de nieuwe KTM uitgerust met een set radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen en 300mm-schijven voor, en een enkele tweezuiger remklauw en 240mm-remschijf achter. Dankzij een aangepast frame en subframe valt de zitpositie ten opzichte van de 790 Duke met 820 mm wat lager uit. Ook de 890 heeft een uitgebreid vangnet aan elektronische hulpmiddelen. Onder meer boch- ten-ABS, wheelie-controle, drie rijmodi en hel- lingshoekafhankelijke tractiecontrole behoren tot de standaarduitrusting. Dit kan desgewenst uit- gebreid worden met een speciale Track-modus en Quickshifter+. Andere fijne zaken zijn de rondom geïnstalleerde led-verlichting, het configureerbare TFT-scherm en de compatibiliteit met KTMmyRide App. Prijs en datum waarop de motor bij de dealer staat, worden later bekendgemaakt. laatstgenoemde over een afstand van 55 milli meter. Een nieuwe generatie van WP’s Apex semi-actieve vering moet het asfalt onder de wielen van de 1290 Super Adventure S met meer feedback gladstrijken. De demping werkt volgens KTM dankzij nieuwe kleppen in het sys- teem nog verfijnder en het systeem zou nu nog sneller op de rijstijl van de rijder moeten antici- peren. Voor de 1290 Super Adventure S zijn het Suspension Pro Pack en Rally Pack beschikbaar. Met eerstgenoemde kun je de demping van voorvork en achterschokdemper individueel regelen, de veervoorspanning automatisch aanpassen en kun je anti-duik in- of uitschake- len. Het Rally Pack bestaat uit de rijmodus Rally en MTC-regeling. Wil je echt flink uitpakken, dan kun je het Tech Pack kiezen. Dit bestaat uit het Suspension Pro Pack en Rally Pack en daar naast uit de quickshifter, motorslipregulatie (MSR), Hill Hold Control en adaptief remlicht. De nieuwe KTM 1290 Adventure S staat vanaf maart bij de KTM-dealer. De Akrapovic-demper is niet standaard, maar wel om van te smullen. Het TFT-display is nieuw en heeft een betere menustructuur. Blok, rijwielgedeelte, ergonomie en elektronica waren de speerpunten voor de nieuwe 1290 Super Adventure S. De 890 Duke R krijgt dit jaar gezelschap van de iets minder luxe aangeklede 890 Duke.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3