MotoPus 03 - 2021

NEWSFLASH 14 MOTOPLUS NEWSFL ASH KTM VERNIEUWT Met de nieuwe 1290 Super Adventure S lanceert KTM alweer de derde generatie van het dikke Adventure-model. Als we de Oostenrijkers op hun blauwe ogen mogen geloven, is het het sportiefste en technologisch meest geavanceerde Adventure-model dat tot nu toe in Mattighofen van de band rolde. Motorblok, rijwielgedeelte, ergonomie en elektronica zijn aangepakt om de Super Adventure S-beleving naar een nog hoger plan te tillen. MOTORNIEUWS 2021 Het kloppend hart van de 1290 Super Adven- ture S, de bekende 1.301cc V-twin met 160 pk vermogen en 138 Nm koppel, is in de basis ongewijzigd. Wel kreeg het een kleine update, waardoor onder andere de Euro5-horde wordt genomen. Door een dunner uitgevoerde motorbehuizing en een nieuw oliecircuit is de krachtbron nu 1,6 kilo lichter en ook het uit- laatsysteem is herzien. Het blok heeft nieuwe zuigers en een beter koelend vermogen door een nieuw water/olie-systeem. Achter de schermen is een nieuwe generatie elektronische hulpjes actief, waarvan de hel- lingshoekafhankelijke tractiecontrole nu iets minder bruusk ingrijpt in de diverse rijmodi, waarvan de optionele Rally-modus trouwens een update heeft gehad. Volledig nieuw voor dit modeljaar is adaptieve cruise control, dat in samenwerking met Bosch werd ontwikkeld. Dit middels een radar werkend systeem past auto- matisch de veilige afstand tot het verkeer voor je aan. Dat kan op vijf verschillende niveaus, die je vanaf het stuur kunt selecteren. De knop- pen en schakelaars op de stuurhelften zijn ook nieuw en communiceren met een eveneens nieuw 7-inch TFT-display met verbeterde menustructuur en een nieuwe connectiviteits- module. Om de handling te bevorderen is het rijwiel­ gedeelte gemodificeerd, waarbij onder andere de gewichtsverdeling is herzien. Het balhoofd is 15 millimeter naar achteren verplaatst en de voorzijde van de dikke V-twin is net even anders in het frame gepositioneerd. Daarnaast is de swingarm wat langer uitgevoerd voor een meer stabieler gevoel bij accelereren. Ook het subframe is aangepast, waardoor de zithoogte nu iets lager is. Als rijder zit je nu achter een nieuwe 23-liter benzinetank en op een nieuw tweedelig zadel, dat 20 millimeter in hoogte verstelbaar is. Ook het stuur en het ruitje zijn verstelbaar, 1290 Super Adventure S

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3