MotoPus 03 - 2021

NEWSFLASH NEWSFL ASH MOTOPLUS 13 Wegraces Hengelo (Gld) verplaatst De door de HAMOVE georganiseerde internationale races op de Gelderse Varsselring in Hengelo zijn in verband met de voortdurende corona-pandemie verschoven van 1 en 2 mei naar 4 en 5 september aanstaande. Kleine Dukes krijgen update KTM heeft ook haar 125 en 390 Duke over de Euro5-horde geholpen. Dat is overigens niet ten koste van vermogen en koppel gegaan en ook het design is verder ongewijzigd gebleven. Wel hebben beide modellen nieuwe kleurstellingen. Hoeveel de nieuwe Dukes gaan kosten, is nog niet bekend. DaineseMX naar Jopa Racing Products Het Enterse Jopa Racing Products is onlangs distributeur geworden van DaineseMX in Nederland, Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. DaineseMX is de offroad-tak van het bekende Italiaanse motorkledingmerk en een nieuwe speler in de offroad-scene. Info: www.jopa.nl Samenwerking Zero en Pando Moto Pando Moto bundelt de krachten met Zero Motorcycles en lanceert in beperkte oplage een urban-kledinglijn voor motor­ rijders. De exclusieve collectie bestaat uit T-shirts, hoodies en sweatshirts. Ken­ merkend voor de lijn is het bijzondere ontwerp met een originele print afgebeeld op de achterkant van elk kledingstuk en het gecombineerde logo op de voorzijde. De collectie is te koop via de website van Pando Moto en hangt vanaf februari ook bij enkele ge selecteerde Europese Ze ro-dealers. Info: www.pandomoto.com Triumph Triple Days Vanwege het niet doorgaan van de Motor­ beurs Utrecht 2021 en de lockdown tot en met 9 februari brengt Triumph Motor­ cycles Benelux de Motorbeurs dit jaar naar haar dealers met de ‘Triumph Triple Days’. Van 11 februari tot en met 31 maart (onder voorbehoud) kun je bij de dealer de nieuwe Tiger 850 Sport, Trident 660 en Speed Triple 1200RS bekijken. De Trident Tour is verplaatst naar de tweede helft van februari en rijdt vanaf 11 februari door verschillende stads- en winkelcentra (zie www.motoplus.nl voor de exacte data en plaatsen). KORT GEHOUDEN het blok toch al een stuk levendiger maken. Dat belooft dus wat! Daarnaast heeft het blok onder andere een compleet nieuwe kleppen- trein, nieuw in- en uitlaatsysteem, een nieuwe gestapelde zesversnellingsbak met een even- eens nieuwe assist & slipper-koppeling. Het nieuwe aluminium frame is liefst 17% lichter dan voorheen. Wat massacentralisatie betreft is de gewichtsverdeling iets meer naar voren en naar een lager punt verschoven. Ook in het zadel moet het volgens Triumph anders aanvoelen, want het stuur is 13 mm breder, terwijl de tank en de voorzijde van het zadel smaller zijn. Het zadel zelf is iets hoger en belooft volgens de Britten wat comfortabeler te zijn. Dat maakt nieuwsgierig, want we herin- neren ons de voorgaande generatie als tamelijk inspannend qua zitpositie. Wat de verdere aankleding betreft heeft Triumph niets aan het toeval overgelaten. De voorzijde wordt afgeveerd door een 43mm-Öhlins NIX30 upside-down voorvork, volledig instelbaar uiteraard, en de achterzijde door een eveneens volledig instelbare TTX36-schokdem- per van dezelfde Zweedse specialist. Top spul dus, en dat geldt ook voor de remmen: een stel Brembo Stylema Monoblocs met 320mm-schijven aan de voorzijde en een 220mm-schijf met Brembo dubbelzuiger klauw aan de achterzijde. De RS staat bovendien op een set nieuwe aluminium gietwielen met daaromheen af-fabriek Metzeler Racetec RR-rubber. Uiteraard is ook het elektronicapakket zeer com- pleet met vijf rijmodi met geïntegreerde (en aan- gepaste) settings voor het bochten-ABS, de hel- lingshoekafhankelijke tractiecontrole en de aan de tractiecontrole gekoppelde wheelie-controle. Alles is vanaf het stuur te bedienen – via fraai verlichte knoppen trouwens – en op het nieuwe 5-inch TFT-scherm is alle info af te lezen. Dat slimme schermmet connectiviteit biedt verder mogelijkheden om te bellen, muziek te luisteren en te navigeren. Daarnaast zijn een up-and- down-quickshifter én cruise control standaard en is de Speed Triple RS keyless te starten. Het nieuwe, aangescherpte maar nog steeds herken- bare Speed Triple-design wordt gecompleteerd door led-verlichting voor en achter en zelf uit- schakelende led-knipperlichten. De nieuwe Speed Triple RS staat vanaf april bij de dealer in de kleuren Sapphire Black en Matt Silver Ice en gaat € 20.250,- kosten (België € 17.800,-). Bijzonder opvallende led-verlichting in de achterpartij. Ook het grote TFT-scherm is volledig nieuw en smartphone-compatibel. De beide smaken voor 2021: Matt Silver Ice (links) en Sapphire Black.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3