MotoPus 03 - 2021
toeren en een maximum koppel van 150 Nm bij 7.000 toeren is de nieuwe slechtvalk iets minder sterk dan zijn voorganger (197 pk bij 9.500 tpm en 155 Nm bij 7.200 tpm), maar onderin en in het mid- dengebied liggen de vermogens- en koppelkrommen duidelijk boven die van de vorige gene- ratie. En om dat te onderstrepen claimt Suzuki dat de nieuwe Haya busa op een 200-meter-sprint en van 0 naar 100 km/uur sneller is dan zijn voorganger. Voer voor een latere test. In het blok zijn onder meer de nokkenassen, zuigers, drijfstan- gen en de oliecirculatie rond de krukas onder handen genomen en daarnaast zijn er nog tig kleinere verfijningen doorgevoerd. Ook zijn versnellingsbak en assist & slipper-koppeling aangepast voor de standaard aanwezige up-and- down-quickshifter. Ook het uit- laatsysteemmet kortere einddem- pers is volledig nieuw, waarbij nu ook de uitlaatbochten 1 en 4 aan elkaar zijn gekoppeld voor meer power en koppel bij lage toeren en in het middengebied. Ook het injectiesysteem is aange- past met een andere positie voor de dubbele injectoren en de gas- kleppen worden nu middels ride- by-wire bediend. In combinatie met een 6-assige IMU maakt dat een uitgebreid elektronicapak- ket (SIRS: Suzuki Intelligent Ride System) op de nieuwe Hayabusa mogelijk. Onderdeel daarvan is de Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-a), waarbij de drie rijmodi (Active, Basic, Comfort) gekoppeld zijn aan preset-standen voor de hellingshoekafhankelijke tractie controle, de wheelie-controle, de mate van motorrem en de quickshifter. Laatstgenoemde kent twee standen, een voor sportief schakelen en een voor meer toeristischer gebruik. Daar- naast zijn er drie user-settings waarin je je eigen voorkeuren kunt opslaan. Daarmee is de elektronicakous nog niet af, want de nieuwe Hayabusa is verder voorzien van launch control (drie standen), cruise control, hill hold control, slope dependent control (voorkomt liftend achterwiel bij bergaf remmen) en een snelheids- begrenzer, waarmee je zelf een bepaalde maximumsnelheid in kunt stellen. Handig als je op een traject met veel snelheidscontro- les rijdt. Uiteraard is er standaard ABS aan boord en dat werkt in dit geval ook hellingshoekafhan- kelijk. Ook heeft de Suzuki een noodstop-signaal, waarbij de knipperlichten snel gaan knippe- ren als er boven een snelheid van 55 km/uur plotseling hard wordt geremd. Alle instellingen van die hulpsys temen worden weergegeven in het TFT-gedeelte van het com- pleet nieuwe dashboard, waarin – wellicht tot vreugde van velen – een grote analoge snelheids meter en toerenteller de hoofdrol spelen. Het TFT-scherm heeft daar tussenin een plek. Een bijzonder fraai ensemble. Het blok hangt in een bekende periferie: het op kleine accenten aangepaste aluminium brugframe van de vorige generatie. Het rijwielgedeelte wordt afgetopt met gemodificeerde KYB-veerele menten, zowel voor als achter vol- ledig instelbaar, een set nieuwe 7-spaaks gietwielen met speciaal voor de Hayabusa ontworpen Bridgestone S22’s en aan de voor- zijde een stel Brembo Stylema-remklauwen en 320mm-schijven. Nieuw is dat het remsysteem gecombineerd is, waarbij er ach- ter licht wordt meegeremd als je de voorrem gebruikt. De nieuwe Suzuki Hayabusa komt dit voorjaar in drie two-tone kleurstellingen op de markt. De prijs wordt op een later moment bekendgemaakt. ‘Old skool’ meets ‘new skool’. Een TFT-scherm geflankeerd door twee grote analoge klokken. Fraaie combi! De twee andere kleurstellingen voor de 2021-Hayabusa. Ook hier benadrukt de two-tone kleurstelling de dynamische lijnen. Een dikke kont en dat is zeker geen diskwalificatie. Helemaal van deze tijd en toch heel erg Hayabusa.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3