MotoPus 03 - 2021

NEWSFLASH 10 MOTOPLUS NEWSFL ASH De Hayabusa is terug! NEWS- FLASH Dat Suzuki de grote lijnen van het oorspronkelijke Hayabusa-design trouw is gebleven, is in tijden van inwisselbare designs prijzenswaardig. Aan de andere kant is het ook niet meer dan logisch om de cultstatus die de ‘slechtvalk’, de vertaling van Hayabusa, in de loop der jaren heeft opgebouwd te continue- ren en de trouwe achterban niet te vervreemden. In die opzet is Suzuki in ieder geval bijzonder goed geslaagd, want van de volle, spits toelopende neus tot aan het bolle kontje ademt het silhouet van de nieuwkomer onvervalst Hayabusa-DNA. Uiter- aard is het lijnenspel net even wat scherper om het design naar 2021 te trekken en ontbreekt ook moderne led-verlichting in de nieuwe, gestapelde koplamp en achterzijde niet. Net als voorheen is de lijn van de Hayabusa aero­ dynamisch en naar voren gericht, waarbij de steunkleur bij elk van de drie two-tone kleurstellingen op een fraaie wijze een onder- steunende rol in die aerodynami- sche dynamiek heeft. Minstens zo belangrijk is natuur- lijk wat er achter die uitnodi- gende stroomlijn schuilgaat. Dat is in de basis nog steeds de 1.340cc-vier-in-lijn van de vorige generatie, maar dan op vele punten aangepast en verfijnd om onder andere de Euro5-horde te slechten. Daarnaast was een van de ontwikkelingsdoelen om ver- mogen en koppel in het lage- en middentoerengebied een boost te geven om de Hayabusa mak- kelijker rijdbaar te maken in bij- voorbeeld stadsverkeer en vooral op B-wegen. Met een maximum vermogen van 190 pk bij 9.700 MOTORNIEUWS 2021 Velen hadden hem ongetwijfeld al afgeschreven, Suzuki’s GSX-1300R Hayabusa. Maar de cultfiets die bij zijn allereerste verschijning in 1999 politiek Den Haag nog op zijn kop zette door de destijds ongekende topsnelheid van meer dan 300 km/uur, is terug – en hoe! Nog steeds een bruut qua vermogen, verfijnder dan ooit en boordevol moderne elektronica, maar in design bovenal een echte Hayabusa, van voor tot achter!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3