MotoPlus 01 - 2021

INTERVIEW MOTOPLUS 91 Wilco Zeelenberg moet glim­ lachen als hem gevraagd wordt wat hij nog meer had kunnen wensen dan zes overwinningen, acht podiums en zes poles voor zijn rijders. Vooraf een lijstje waar­ voor hij zou hebben getekend, maar toch: natuurlijk, de titel, de erfenis van de afwezige Marc Marquez, die hadden Zeelenberg en zijn ambitieuze team graag binnengehaald. “Want zonder Marc was dat wel iets waar ieder­ een op uit was”, zegt hij eerlijk. Ja, ook Zeelenberg dacht dat zijn 21-jarige pupil weleens lastig te kloppen zou zijn na diens verplet­ terende twee overwinningen in Jerez, toen het MotoGP-seizoen in juli eindelijk begon. De realiteit is anders, heeft ook de 54-jarige Bleiswijker gemerkt. Dit seizoen bleek weer eens hoe moeilijk het is om MotoGP-wereldkampioen te worden, meent hij. “Want Joan Mir heeft natuurlijk een verschrik­ kelijk goed seizoen gereden, maar hij had ook wel z’n proble­ men. Sterker nog, hij had zelfs moeite om te winnen. Er was niet één rijder die constant genoeg was, zoals Marc in het verleden, om continu op het podium te staan en uit te lopen.” Zeelenberg wil echter duidelijk niet in negativiteit blijven hangen. “Twee rijders in je team die races winnen en meedoen om de titel, daar zijn we toch apetrots op”, zegt hij met een oprecht blijmoedige glimlach. Om er ook aan toe te voegen: “Maar we hadden wel een regelmatiger seizoen verwacht, met name van Fabio”. In zijn rookie-seizoen finishte Quar­ tararo als vijfde, dankzij onder meer zeven top 3-plekken. Naast zijn drie overwinningen in 2020 mocht de Fransman echter niet éénmaal naar het podium. “Dat is wel iets om over na te denken.” De keuze voor de 2020-Yamaha M1, afgedwongen door Quarta­ raro’s uitstekende scores in 2019, speelde volgens Zeelenberg een belangrijke rol in de zeer fluctu­ erende resultaten. “Een nieuwe fiets die nog niet zo doorontwik­ keld was als de oude”, zegt hij. “In 2019 konden we overal mee en bleven we overal in het ‘window of performance’. Dit jaar was dat anders. De machine reageerde op sommige circuits toch anders dan we ons voorgesteld hadden en dan moet je toch proberen de fiets zo af te stellen dat je je er goed op voelt en hard mee kunt gaan. Dat kregen we niet voor elkaar.” Samen met Maverick Viñales klaagde Quartararo het afge­ lopen seizoen vaak over het onvoorspelbare karakter van de nieuwe Yamaha. Van Zeelenberg zul je niet horen dat het een fout was om ook binnen het satelliet­ team van Petronas Yamaha voor de 2020-M1 te kiezen. “De basis voor een fabrikant als Yamaha is uiteraard om de basis van een fiets beter te maken. Als er vorig jaar continu werd gezegd ‘we hebben te weinig vermogen, te weinig topsnelheid’ – dus die fiets is goed, maar een kilometer of vijftien topsnelheid erbij zou wel lekker zijn, want dan word je tenminste niet ingehaald. Maar om dat te bereiken moet je een nieuwe fiets bouwen. Je kunt niet denken ‘ik duw er even 15 pk bij en hij reageert hetzelfde’, want zo werkt het niet. Ik denk dat ze die beslissing hebben genomen op basis van de commentaren en wensen van de rijders. Maar DE TWEE GEZICHTEN VAN 2020 Na drie wedstrijden had Fabio Quartararo als koploper op zijn Petronas Yamaha een voorsprong van 48 punten op Joan Mir. Toch werd die laatste MotoGP-wereld­ kampioen – vóór Quartararo’s teamgenoot Franco Morbidelli. Quartararo sloot zijn seizoen teleurstellend af als achtste. Het seizoen kende twee gezichten voor het Petronas Yamaha Sepang Racing Team en manager Wilco Zeelenberg. “Die titel hebben we toch echt door onze vingers laten glippen.” | Tekst: Frank Weeink; Foto’s: SRT | kijken hoe die machine op ver­ schillende circuits reageert op die veranderingen, die mogelijkheid is er gewoonweg niet. De seizoe­ nen zijn zo verschrikkelijk lang... Je begint in februari te rijden en in november ben je klaar. En vervolgens moet je in decem­ ber, januari de specificaties al in orde hebben. Je kunt dus niet op alle circuits getest hebben, in mijn ogen in ieder geval niet op voldoende circuits. Dat is één van de mankementen geweest. Je wilt graag doorontwikkelen, maar daardoor trap je soms in de val, waardoor je soms problemen krijgt die je niet had voorzien. Je ziet dat andere fabrikanten soort­ gelijke problemen hadden.” Quartararo’s wisselende resul­ taten in de eerste zeven races werden aangevuld met een overwinning in Barcelona. Toen hij van zijn machine stapte, werd Quartararo overmand door emoties. Zeelenberg beaamt dat de Fransman de druk voelde. “Natuurlijk komt er meer druk als het niet lukt. Zijn het de banden, moet ik rustig blijven, komt het goed in de wedstrijd... Dat is best lastig voor die jongens om dat te bepalen. Maar het werd al wel duidelijk dat we al in Aragon in de hoek zaten waar de klappen vielen. Daar vielen we (door een te hoog oplopende bandenspan­ ning met een nog niet eerder geteste band, red.) zelfs buiten »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3