MotoPlus 01 - 2021
84 MOTOPLUS PRODUC T TEST Oordeel: goed Oordeel: goed Oordeel: goed Mio MiVue M760D Fabrikant: Mio, www.mio.com Prijs: € 399,-* Gewicht: 487 g Stof- en waterbescherming: IP 67 Camera’s: Sensor: Sony Starvis, formaat niet bekend Opname-modi: 1080p30 Afmetingen: per camera 45 x 30 x 30 mm Kabellengte: per camera 180 cm Basisstation: Afmetingen: 60 x 60 x 22 mm Kabellengte: 220 cm Afstandsbediening: Kabellengte: 300 cm Afmetingen: 60 x 25 x 15 mm Functies: knop voor manuele opname, twee statuslampjes Bijzonderheden: 3D G-krachtensensor, WiFi, GPS, app voor Android en iOS, software voor de computer Bediening ook via de app mogelijk; grote diafragmaopening (1.6); lichtsterke sensor; mee geleverde software voor Windows en MacOS. Display schakelt uit als de app wordt gebruikt; Android-app verliest verbinding regel matig; het duurt 28 seconden voor hij begint met opnemen. Conclusie: de MiVue M760D heeft geen goede beeldkwaliteit, ook als het minder licht is. Dat de camera bijna 30 seconden nodig heeft voor hij begint met opnemen is te lang. De meegele- verde software voor de computer werkt goed. Rollei M1 Motorrad Dashcam Fabrikant: Rollei, www.rollei.com Prijs: € 233,85* Gewicht: 557 g Stof- en waterbescherming: IP 67 (camera), IP 65 (basisstation) Camera’s: Sensor: 0,59 inch, 2,12 MP Opname-modi: 1080p30 Afmetingen: per camera 50 x 25 x 25 mm Kabellengte: per camera 270 cm Basisstation: Afmetingen: 108 x 59 x 21 mm Kabellengte: 280 cm Afstandsbediening: Kabellengte: 270 cm Afmetingen: 40 x 40 x 20 mm Functies: knoppen voor het maken van foto’s, de microfoon en voor het veiligstellen van data; status lampje Bijzonderheden: basisstation heeft een 3-inch IPS-display, beeldstabi- lisatie, G-sensor, WiFi, GPS, app voor iOS Zeer groot blikveld, gemakkelijk te bedienen vanaf het basisstation, besturing via app ook moge- lijk, camera zonder verlengkabel bruikbaar, start na 11 seconden met opnemen. Display schakelt zichzelf uit bij gebruik app; kleuren lopen wat uit. Conclusie: met zijn oranje kleur en grote display op het basisstation onderscheidt de Rollei M1 zich duidelijk van de andere twee dashcams. De beeld kwaliteit is goed en de mogelijkheid om de boel ook via het display in te stellen is erg fijn. Thinkware M1 Sports Cam Fabrikant: Thinkware, thinkwaredashcam.eu Prijs: € 419,-* Gewicht: 682 g Stof- en waterbescherming: IP 66 Camera’s: Sensor: 0,58 inch, 2,1 MP Opname-modi: 1080p30 Afmetingen: per camera 75 x 37 x 37 mm Kabellengte: 170 cm (voor), 125 cm (achter) Basisstation: Afmetingen: 120 x 75 x 28 mm Kabellengte: 150 cm Afstandsbediening: Kabellengte: 200 cm Afmetingen: 50 x 40 x 15 mm Functies: knoppen voor het maken van foto’s en het inschakelen van de WiFi; statuslampje en microfoon Bijzonderheden: beeldstabilisatie, nachtzicht, gyroscoop, WiFi, GPS, app voor Android en iOS Instelbaar via software op de computer; beeld oriëntatie is draaibaar als de camera op de kop wordt bevestigd; geïntegreerde beeldstabilisatie; nacht zichtmodus; start na 9 seconden met opnemen. Grote camera’s; veel kabel om weg te werken. Conclusie: de camera’s van Thinkware mogen dan volumineus zijn, de beelden die je ermee schiet zijn zeer goed. Daarnaast biedt de M1 ook de beste geluidskwaliteit van de drie geteste dashcams en was hij ook de snelste bij het opstarten. De opval- lend lange kabels zijn eerder lastig dan handig. Dashcams *door de fabrikant opgegeven adviesverkoopprijs exclusief eventuele verzendkosten De juridische situatie Thuis een video maken voor privédoeleinden is volkomen legaal. En ook de beelden die je op de openbare weg maakt, mag je in de regel aan familie en vrienden laten zien. Maar wie van plan is de beelden op het internet te publiceren, doet er goed aan te letten op de regels die gelden in de landen waar de beelden gemaakt zijn. Zijn er op je video andere mensen herkenbaar in beeld, dan heb je in de meeste Europese landen namelijk niet zomaar het recht om de beelden te publiceren. Doe je dat toch, dan maak je mogelijk inbreuk op de privacywet en riskeer je een boete. In België en Tsjechië is de regelgeving iets strenger. Daar mag een video waar andere mensen op te zien zijn alleen met uitdrukkelijke toestemming van de gefilmde personen gepubliceerd worden. Wil je de beelden van een dashcam gebruiken als bewijs, bij- voorbeeld na een ongeluk, dan moet je de andere partij hier dan ook meteen van op de hoogte stellen. De rechter bepaalt vervolgens of de beelden inderdaad gebruikt mogen worden. In landen als Duitsland en Italië is het ook al verboden om een video te publiceren waarin nummerborden van andere weggebruikers te zien zijn. Luxem burg, Portugal en Oostenrijk hebben het gebruik van dashcams helemaal verboden, ook als je de beelden alleen voor eigen gebruik maakt. Wie in deze landen met een camera wordt betrapt in het verkeer, kan dan ook rekenen op een boete. In Luxem burg kun je er tevens voor vervolgd worden.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3