MotoPlus 01 - 2021
INTERVIEW MOTOPLUS 79 siek merk met een duidelijk eigen gezicht qua techniek en styling. Het V-twin-motorblok maakt echt deel uit van het geheel en is ook niet weg te denken bij Guzzi, dat een heel rationeel modelgamma heeft. Het merk straalt ook een bepaalde klasse uit. Moto Guzzi staat qua beleving eigenlijk heel dicht naast Vespa, ook zo’n merk met een enorme historie. Vespa is van Piaggio, maar is inmiddels uitgegroeid tot een zelfstandig merk. Piaggio is in 1884 opgericht door Rinaldo Piaggio en produ ceerde in de beginjaren schepen, treinwagons en vliegtuigen. Net als in Mandello del Lario bij het Moto Guzzi-museum is er ook in Pontedera een prachtig fabrieks museum waar vooral de historie van Piaggio en Vespa getoond wordt. Vooral als vliegtuigfabri kant maakte Piaggio furore. In de TweedeWereldoorlog pro duceerde het vooral militaire vliegtuigen en daarmee werd het tegen het einde van de oorlog een belangrijk doelwit voor de geallieerde strijdkrachten, die de fabrieken met bombardemen ten volledig vernietigden. In de wederopbouw zagen Enrique en Armando Piaggio, de zonen van de inmiddels overleden Rinaldo, dat Italië niet langer oorlogstuig nodig had, maar vervoermiddelen. En dat werd de Vespa-scooter; het eerste motortje was een hulp motor uit een vliegtuigje, en ook de voorwielophanging stamt van een vliegtuig. En niet veel later werd de karakteristieke driewielige Ape bestelwagen ontwikkeld, die net als de Vespa-scooter tot op de dag van vandaag verkocht wordt. Vespa behoort als merknaam zelfs tot de twintig meest waardevolle ter wereld, het is een stijlicoon geworden en staat ook symbool voor het naoorlogse Italië met al zijn flair. Een Vespa overstijgt ook alle sociale klassen: je ziet er dames op rijden in hun mantel pakje, maar ook bouwvakkers in hun overall, echt heel uniek!” De gevoelsmatige link tussen Moto Guzzi en Vespa is overdui delijk, maar waar staan Piaggio en Aprilia in dit vergelijk? Van den Hoff: “Piaggio is vooral het merk van de betaalbare mobiliteit, al is ook dit merk enige Italiaanse flair niet vreemd. Piaggio heeft zeven tien brom- en motorscooters, maar is tegenwoordig vooral bekend van de MP3, de driewieler die al sinds 2006 op de markt is en waarmee we trendsetter waren. Het dubbele voorwiel maakte de scooter praktischer en ook toe gankelijker voor mensen met min der rijervaring. Bovendien kwam in 2008 het model met meer spoorbreedte, waardoor je er met een autorijbewijs mee mocht rijden. In veel Europese grote steden werd de MP3 een enorme hype. Bij Piaggio en ook bij Vespa zullen we de komende jaren trou wens ook steeds meer elektrische aandrijvingen zien. Dat past in het plaatje van de betaalbare en milieubewuste mobiliteit in de grote stad. Zeker bij de scooters zie ik de verschuiving naar elektro de komende jaren doorzetten, maar bij motorfietsen zie ik dat nog niet gebeuren. Daar spelen de beleving en het geluid een grote rol. Als uitlaatgeluid geen rol zou spelen, zou er ook geen mooie muziek bestaan, het geluid is een wezenlijk onderdeel van onze beleving van motorrijden. Dat maakt de huidige discussie over uitlaatgeluid ook best las tig. Zeker bij Italiaanse motoren brengt het geluid iets teweeg in je ziel, alleen daarom al denk ik dat de elektro-aandrijving van motor fietsen voorlopig geen succes wordt, nog afgezien van gewicht en actieradius.” “Blijft over ons vierde merk, Aprilia. Dat merk is wat lastiger te plaatsen dan de andere drie, omdat het iets verder af staat van die andere drie. Aprilia is vooral een jong, sportief merk, dat gezien mag worden. Ook een merk met onmiskenbare Italiaanse passie, maar dan wel in een modern jasje. Ik zeg weleens gekscherend: op een Moto Guzzi kun je mensen naar het con certgebouw zien rijden, op een Aprilia rijden ze naar de snackbar voor een patatje oorlog, hahaha. Maar zonder gek heid, met de 1100 V4 heeft Aprilia een high-end motorfiets in huis, een vlaggenschip waarvoor je als rijder vlieguren nodig hebt om er alles uit te halen. Je ziet echter dat de middenklasse-nakeds steeds meer de voorkeur krijgen, vooral bij jongere motorrijders. Het gaat bij hen niet meer om de pk’s, maar wel om het uiterlijk en de beleving en Aprilia heeft die signalen goed opgepikt. Het heeft goed naar de markt geluisterd en met onze nieuwe 660 hebben we een prachtig nieuw model dat haalbaar, betaalbaar én bruikbaar is en daarmee perfect aansluit bij de huidige motorrijder. Trouwens, niet alleen de jongere motorrij ders vinden die nieuwe 660 prach tig, we horen ook al dat ervaren motorrijders op leeftijd er voor in de rij staan. Mannen die alles al hebben gedaan en meegemaakt, maar bij wie de jaren toch gaan tellen en die nu overwegen hun superbike in te ruilen voor een RS660. De huidige zestigers zijn de nieuwe dertigers: fysiek nog prima in orde en motorolie in het bloed, maar het hoeft voor hen niet meer tot het uiterste te gaan. En als de Guzzi V85TT dan nog net iets te rustig is, kan de Aprilia RS660 een mooi alternatief zijn binnen de Piaggio-groep.” n “Onze nieuwe RS660 is haalbaar, betaalbaar én bruikbaar...” “Op een Guzzi rijden mensen naar het concertgebouw, op een Aprilia naar de snackbar...” “Als uitlaatgeluid geen rol zou spelen bij motorrijden, zou er ook geen mooie muziek bestaan”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3