MotoPlus 01 - 2021

INTERVIEW ALEX VAN DEN HOFF PIAGGIO-VESPA-APRILIA-MOTO GUZZI 78 MOTOPLUS INTERVIEW waar het maar liefst 54 wereldtitels veroverde met snelle tweetakten. En ook vandaag de dag is het nog op het allerhoogste niveau in de racerij actief, als één van de zes merken in de MotoGP. En daar zijn we natuurlijk trots op, hopelijk kan volgend jaar het laatste stapje richting het podium worden gezet. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de integratie van deze twee motormerken binnen ons grote concern toch wel een aantal jaar heeft gekost. Dat moest even zijn weg vinden, mensen waren ook gespannen wat er met deze twee merken zou gebeuren, want die best verrassende overname had natuurlijk een reden. De motorverkopen van Aprilia en Moto Guzzi stonden onder druk en geld voor de ontwikkeling van nieuwe modellen was er gewoon even niet. Pas sinds 2010 is er meer duidelijkheid gekomen en is de koers voor deze merken op lange termijn uitgezet en daar gaan we nu de vruchten van plukken met modellen die de concurrentie weer aankunnen. De vier merken Piaggio, Vespa, Moto Guzzi en Aprilia staan nu ook wat duide­ lijker naast elkaar en zijn beter herkenbaar geworden voor onze klanten.” Van den Hoff vervolgt: “Het pro­ bleem dat er voor ons specifiek in de Benelux speelde was dat wij hier een zogenaamde segment-gestuurde verkoopstrategie ken­ den. Anders gezegd: we kenden hier een soort folkloristisch dealer­ netwerk met drie segmenten: 50 cc, motorscooters en motorfiet­ sen. Met name Nederland was het enige land in heel Europa met een enorm verkoopnetwerk voor de lichte scooters. Bromfietsen wer­ den hier immers vooral verkocht via de traditionele fietsenmakers. De motorscooters werden deels via diezelfde fietsenmakers ver­ kocht en deels via de motorzaken waar je ook voor de motoren terecht kon. Om een lang verhaal kort te maken: we hadden op een bepaald moment wel 700 ver­ kooppunten in Nederland en dat was niet toekomstbestendig. Als je maar een handjevol bromscooters per jaar verkoopt, kun je de klant gewoon niet de service bieden die daar bij hoort. Bovendien wilde de fabriek naar een merk-gestuurde strategie: als je in de toekomst Aprilia-dealer bent, dan lever je ook alle producten van Aprilia, van een 50cc bromscooter tot de RSV1100 Factory V4 met een prijs­ kaartje van bijna het tienvoudige. Maar hierin hebben we de afge­ lopen jaren een enorme slag kun­ nen maken, nu hebben we voor onze vier merken nog rond de 200 dealers, waarbij het voor de klant veel duidelijker is geworden, en onze netwerken herkenbaarder. Maar voor de beeldvorming: motorfietsen maken ongeveer 20% van onze totale verkoop uit, de 50cc scooters vormen het leeuwendeel van onze verkopen in de Benelux.” hoewel het economisch gezien doorgaans als één gebied wordt gezien, zijn er onder­ huids grote verschillen. Van den Hoff: “Die verschillen zijn erg moeilijk te verwoor­ den. Natuurlijk zijn er aanwijsbare verschillen zoals het A1-rijbewijs voor automobilisten in België en daar worden zeker de nodige 125cc scooters op verkocht, maar anderzijds geldt in België ook een veel nadrukkelijker kleding­ voorschrift met ver­ plichte beschermende kleding. Naar mijn mening ligt in Neder­ land de lat voor het A1-rijbewijs te hoog, hier zouden mensen met een B-rijbewijs wat meer ruimte mogen hebben om met een korte opleiding op de motor te stappen. Maar ik geloof niet zo in de doorstroming van die A1-rijders naar een volwaardig motorrijbewijs. Waar wel veel verschil in zit tussen Nederland en België, is in het gevoel rond motorrijden. België kiest eerder voor klassieke, behoudende modellen, terwijl de Nederlander het liever wat moderner heeft. Die staat meer open voor hightech en kiest vaak voor full-option versies. Bij Vespa hebben we bijvoorbeeld twee scooters die bijna hetzelfde zijn, de Sprint en de Primavera. Die Sprint is in detail net wat moder­ ner en loopt in Nederland het beste, terwijl de klassiekere Prima­ vera in België meer fans heeft. Met die wetenschap is het ook geen verrassing dat Moto Guzzi het beter doet in België. Het was duidelijk te zien dat de Belgische motorrijders ook trouwer bleven aan Moto Guzzi toen het merk in de hoek zat waar de klappen vie­ len. Maar gelukkig ontdekt Neder­ land Moto Guzzi nu ook weer opnieuw dankzij de V85TT. Moto Guzzi is een diepgeworteld, klas­ Naast de reorganisatie van de verkoopkanalen in de Benelux is er ongetwijfeld ook in Italië zelf veel veranderd bij Aprilia en Moto Guzzi? Van den Hoff: “Dat klopt, met name Moto Guzzi heeft een enorme stap vooruit gezet. De honderd jaar oude fabriek in Mandello del Lario aan het Como- meer was nog heel traditioneel, en daar is de afgelopen jaren op het gebied van ontwikkeling, productie en logistiek veel veran­ derd. Moto Guzzi en ook Aprilia profiteren nu nadrukkelijker van de schaalgrootte van het Piaggio-concern. De fabriek in Mandello blijft bestaan, maar veel echt machinaal productiewerk wordt in onze grote fabriek in Pontedera gedaan, net als de ontwikkeling. Daar zitten alle specialisten, denk aan mensen die de elektronica ontwikkelen. Daar profiteert een relatief klein merk als Moto Guzzi volop van. In het verleden zijn er ook de nodige leveringsproble­ men geweest met motoren of onderdelen, maar ook op dat vlak is er de laatste jaren een enorme stap gezet.” Als Benelux-importeur zal ook Van den Hoff de verschillen tus­ sen zijn landen herkennen, want “Vespa behoort als merknaam tot de twintig meest waardevolle ter wereld”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3