MotoPlus 01 - 2021
“Wij zijn in alle opzichten een doch teronderneming van de fabriek in Ita lië. In feite organiseren wij hier vanuit Breda het verkoopproces in de Bene lux voor de fabriek voor meer dan 150 verschillende producten. We hebben een heel breed leveringsprogramma en mede dat maakt deze job tot een uitdaging. ‘Fysiek’ zien wij de motoren en scooters hier niet, alles gaat direct van de fabriek naar de dealer, waar bij er soms maar een paar weken zit tussen de daadwerkelijke productie in Italië en het moment dat een nieuwe eigenaar erop wegrijdt bij de dealer”, aldus Alex van den Hoff, die inmiddels alweer 17 jaar voor Piaggio in Neder land werkzaam is. “Na mijn studie marketing en bedrijfskunde heb ik gewerkt in de automatisering en bij het leger, maar mijn voorliefde voor gemotoriseerde voertuigen – ik rij al gepassioneerd motor vanaf mijn achttiende en heb van alles gedaan en meegemaakt, tot een duik in de grindbak aan toe – zorgde ervoor dat ik als jonge dertiger terecht kwam bij Honda Nederland. Daar heb ik vijf jaar op de autoafde ling en daarna vijf jaar op de motor afdeling gewerkt, waarna ik in 2003 de kans kreeg om country manager te worden voor Piaggio in de Benelux. Dat betekende in eerste instantie wel dat ik de motorfietsen vaarwel zegde, want op dat moment richtten Piaggio en Vespa zich volledig op scooters. Weliswaar ook een aantal motor scooters, maar het overgrote deel van ons programma waren lichte 50cc scooters, die in Nederland als brom fiets de weg op gingen.” Toch bleef Van den Hoff niet lang ‘motorloos’, want tot ieders verrassing nam het Piaggio-concern in 2004 het motormerk Aprilia over, dat vier jaar daarvoor zelf nog het noodlijdende Moto Guzzi had ingelijfd. Daarmee kwamen er toch opeens twee motor merken met een grote naam onder zijn hoede. Van den Hoff: “Inderdaad, dat was een prettige verrassing. Het waren natuurlijk ook niet de minste motor merken die we er opeens bij kregen, maar echte Italiaanse merken die toch iets extra’s hebben en waar mensen bewust voor kiezen, ook al omdat de Italiaanse levensstijl hen aanspreekt. Moto Guzzi is een prachtig traditioneel merk, dat dit jaar zelfs zijn eeuwfeest gaat vieren want de fabriek werd in 1921 opgericht. Aprilia is veel jonger, uit 1968, maar heeft zijn sporen al wel verdiend. Met name in de wegrace, Het Italiaanse Piaggio-Vespa concern is een grote speler in de wereld van de gemoto riseerde tweewielers. Naast de motormerken Aprilia en Moto Guzzi is het concern natuurlijk vooral bekend vanwege de Piaggio MP3’s en de klassiek gestylede Vespa scooters. De merken worden in de Benelux op de markt gebracht via een in Breda gevestigde dochteronderneming van de fabriek. We spraken er met Country Manager Alex van den Hoff. | Tekst: Eric Bulsink; Foto’s: Jacco van de Kuilen | “De nieuwe Aprilia RS660 is perfect voor de huidigemotorrijder” “Guzzi en Aprilia profiteren van de schaalgrootte van het Piaggio-concern” INTERVIEW ALEX VAN DEN HOFF, PIAGGIO-VESPA-APRILIA-MOTO GUZZI 76 MOTOPLUS INTERVIEW »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3