MotoPlus 01 - 2021

V-STROM 1050XT - SUZUKI DR BIG RIJ-IMPRESSIE RIJ-IMPRESSIE MOTOPLUS 39 enkele schijfrem voor en vooral de trommel- rem achter maken meteen duidelijk dat de DR Big op dit front uit een enigszins achterhaald vaatje tapt. Dat was Suzuki zelf overigens ook niet ont- gaan, want de trommelrem mocht bij de eerste model-update van de DR Big al het veld ruimen. Dat de remmerij wat archaïsch is, betekent ook dat je wat overtuigingskracht nodig hebt bij de bediening. Het remmen met de DR Big gaat namelijk als volgt: haal diep adem, knijp flink met de rechterhand, tel in je hoofd tot twee en controleer vervolgens of de naald van de snelheidsmeter tegen de klok in is bewogen. Misschien lichtelijk overdreven, maar remmen behoort in ieder geval niet tot de sterkste punten van de DR Big. Hoewel de trommelrem achter zich trouwens wel van een behoorlijk gretige kant laat zien, waar zeker tijdens wat ‘spielerei’ op het onverhard dankbaar gebruik van wordt gemaakt. Hoe anders gaat dat op de V-Strom. Die heeft het, met een dubbele schijfrem voor en een enkele schijfrem achter, prima voor elkaar. De remmen pakken zeer gretig aan, zeker voor zo’n goedmoedige reismachine als deze. En dan is er natuurlijk ook nog ABS aan boord, waardoor de 1050 op remgebied superieur is aan de DR. Die mag dan met zijn rijklaar gewicht van ongeveer 195 kilo héél wat min- der spek op de botten hebben dan de 251 kilo wegende twin, maar dan nog staat die laatste heel wat sneller stil. Waarin ze daarentegen nauwelijks voor elkaar onderdoen, is qua stuureigenschappen. Zowel de inmiddels 32 jaar oude DR Big als de nieuwe V-Strom 1050XT laten zich namelijk heerlijk door het landschap leiden. Opmerkelijk neutraal, moeiteloos in staat om plat te gaan en veel ver­ trouwen gevend in zowel langzame als snelle bochten. Hier speelt de DR Big zijn gewichts­ voordeel trouwens goed uit, want hij laat zich veel makkelijker omgooien in snel opeenvol- gende bochten dan de veel zwaardere XT, die dan wel weer een stuk stabieler aanvoelt. En vanzelfsprekend ook een stuk sneller. Want met een draai aan het gas van de V-Strom 1050XT, verwordt de DR Big vrij snel tot een klein stipje in de spiegel. Totdat we het onverhard op gaan, want dan laat de DR Big zijn onvervalste zandkwalitei- ten zien. Zelfs met semi-offroad-banden is de V-Strom 1050XT niet opgewassen tegen de gretigheid en lichtvoetigheid van de DR Big. Het basisconcept (allroad) mag dan hetzelfde zijn, de onderlinge verschillen tussen beide Suzuki-telgen zijn enorm. En nee, dat ligt zeker niet enkel aan het leeftijdsverschil tussen beide. Natuurlijk hebben die drie decennia van doorontwikkeling hun uitwerking niet gemist, maar het is vooral dat waar ze voor staan dat het echte verschil maakt. De DR 750 Big staat voor no-nonsense en ‘eenvoud is troef’, de V-Strom 1050XT voor gemak en ontspanning. Ze komen misschien uit dezelfde keuken en zien er een beetje hetzelfde uit, maar het recept is compleet anders. Je kunt de nieuwe V-Strom dan ook beter als een ode zien dan als een doorontwikkeling. Welke van de twee je voorkeur heeft, is een kwestie van smaak. Wij hebben van beide in ieder geval enorm genoten. n Bij de V-Strom is het wat drukker op het dashboard en stuur, zonder in te boeten aan overzicht. Goed gedaan Suzuki. De DR Big is qua dashboard en stuur lekker overzichtelijk. Géén elektronica betekent ook géén poespas. Opvallend: de Suzuki V-Strom 1050XT staat vanwege een rit over de TET-route op noppenbanden, terwijl de DR 750 Big van MotoPort Zelhem op straatbanden staat.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3