MotoPlus 01 - 2021
V-STROM 1050XT - SUZUKI DR BIG RIJ-IMPRESSIE RIJ-IMPRESSIE MOTOPLUS 37 rental goed uit de startblokken en blijft steeds lekker beheersbaar. Ondanks het veel hogere toerenplafond, dwingt de V-Strom je niet om hard te rijden. Schakelen is ook een forte van de V-Strom, want de aangenaam strak schake lende zesbak en redelijk licht te bedienen kop- peling zorgen voor een brede glimlach op het gezicht. Bij de DR Big is er ook reden tot lachen, al zit het plezier hem hier in heel andere dingen. De bouw mag dan een stuk ongecompliceerder zijn, de verplichte handelingen zijn uitgebrei- der. Dat begint al met het star- ten, want daarvoor moeten we eerst de decompressiehendel aan de linkerzijde inknijpen, voordat de machtige zuiger overgehaald kan worden om in beweging te komen. Opval- lend genoeg spint de motor vervolgens als een tevreden kat in het zonnetje. Haast zonder trillingen. Totdat je het gas opendraait, want dan laat de DR Big duidelijk merken waar- aan hij zijn bijna legendarische status (als grootste seriepro- ductie-eenpitter ooit) dankt. Je voelt de dikke zuiger bijna op en neer door de cilinder stampen. Een heerlijk mechanisch karak- ter dat weliswaar niet heel geraf- fineerd is, maar juist daardoor zo aanstekelijk is. Die imper- fectie maakt ’m zo sympathiek. Zeker omdat de motor verder erg goed in balans is. Zelfs met een volle tank. De enorme hoe- veelheid brandstof die je mee kunt nemen, zou kunnen doen vermoeden dat de motor enorm topzwaar aanvoelt, maar dat is zeker niet het geval. Eigenlijk laat hij zich kinderlijk eenvoudig aan de hand nemen, stuurt heel makkelijk, waarbij het grote 21-inch voorwiel de rijdynamiek gevoelsmatig helemaal niet veel beïnvloedt. Zowel op de weg als op het onverhard is de motor lekker stabiel. Met daarbij wel een kleine kanttekening over de banden, want de DR Big die wij meekregen was voorzien van straatban- den. Niet direct het rubber dat je op een motor als deze verwacht, maar het blijkt een goed huwelijk. Wat ons eveneens weet te bekoren, is de grote en vriendelijke eencilinder, met twee balansassen om de eencilinder-eigen trillingen een beetje in toom te houden. Net als bij de V-Strom trekt hij lekker van onderuit. De vijf- versnellingsbak is duidelijk minder nauwkeurig dan de zesbak van de V-Strom. Maar storend is het niet. Het koppel bij de DR Big is al vanaf zo’n 2.000 tpm aanwezig. Behalve in de vijfde versnelling, want dan laat de DR Big duidelijk merken dat hij liever wat meer toeren draait. Niet veel overigens, want het maximum koppel wordt al bij 5.500 tpm bereikt. Bij de remmen is het wat anders gesteld. Hier is de tand des tijds heel goed merkbaar. De Suzuki V-Strom 1050XT De overeenkomsten zijn overduidelijk, maar de verschillen ook. Suzuki heeft met haar nieuwste V-Strom een knappe ode aan de Big gemaakt, die op de looks na zijn voorvader niet probeert te imiteren. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3