MotoPlus 01 - 2021

RIJ-IMPRESSIE V-STROM 1050XT - SUZUKI DR BIG 36 MOTOPLUS RIJ-IMPRESSIE we hem opgehaald hebben, hoe vertaalt dertig jaar ontwikkeling zich op rijdynamisch vlak? Voor we daar verder op in gaan, is het goed om te benoemen wat het beoogde inzetgebied van beide machines is. Hier zit immers, zoals al eerder gezegd, een behoorlijk verschil in. Daar waar de Suzuki V-Strom 1050XT in de basis vooral een op asfalt gerichte toermotor is, die voor een bescheiden uitstapje op het onver- hard zijn handen niet omdraait, is de DR 750 Big ontworpen als een rally-machine pur sang. Niet geheel toevallig zag hij het levenslicht in de tijd dat de populariteit van de Dakar Rally ongekend groot was. Die verschillen zorgen voor een compleet andere aankleding. De DR Big heeft bijvoorbeeld aan de voorzijde een groot 21-inch voor- wiel, lange veerwegen van 240 en 220 millimeter voor en achter, een windscherm dat eigenlijk alleen de instrumenten beschermt en een ergonomie die voorziet in een goede controle, zowel staand als zittend. Die lange veerwegen hebben tevens als gevolg dat de zithoogte van de DR Big, zelfs naar hedendaagse maatstaven, opvallend hoog is. Gelukkig wordt dit gecombineerd met een smal zadel, waardoor iets langere rijders alsnog een solide band met de grond kunnen opbouwen. Bij de V-Strom kiest Suzuki juist voor een aangenaam smalle tank, 19-inch voorwiel, comfortabele zit en goede windbescherming. Precies de dingen die je van een moderne asfalt-georiënteerde motor verwacht. Natuurlijk kun je er ook prima een bospad mee op, of zelfs de TET-route rijden. Maar dan houdt het wel op. Dat komt onder meer door het relatief onbe- schermde oliefilter voorop het blok en de kwetsbare uitlaatboch- ten onder het blok. Niet ideaal bij wat extremer offroad-werk. Bovendien is de V-Strom er ook simpelweg iets te chic en luxe voor uitgerust. Aan boord zijn namelijk de nodige hulpsystemen, zoals drie verschillende mappings, een gecombineerd remsysteem met twee ABS-standen (niet uit- schakelbaar), een drievoudige, uitschakelbare tractiecontrole, Hill-Hold Control en cruise-con- trol. Ondanks de aanwezigheid van een zes-assige IMU is enkel het ABS trouwens hellings- hoekafhankelijk, de tractiecontrole niet. De Suzuki V-Strom 1000 schittert daarnaast met een zeer gecultiveerd blokkarakter. Lekker gladgestreken, met een aangename en rustige gasrespons. Hij komt bij een relatief laag toe- Suzuki DR 750 Big enkel een design-statement, maar diende ook daadwerkelijk een functioneel doel. Met de in 2014 gepresenteerde V-Strom XT (eerst enkel als 650, later gevolgd door de 1000) greep Suzuki weer een beetje terug naar dat gevoel van weleer. Het snaveltje maakte zijn rentree en met de dit jaar gelanceerde V-Strom 1050XT ook de karakteristieke vierkante koplamp én de klassieke DR Big-kleuren. Veel verder gaan de overeenkomsten niet, want motorisch is niets meer hetzelfde. De dikke 727cc eencilinder weegt niet alleen 50 kilo minder, maar beschikt met 50 pk ook niet eens over de helft van het vermogen van de V-Strom 1050XT. Bovendien is het bruikbare toerenbereik een stuk smaller. En hulpsystemen zijn al helemaal niet aan­ wezig op de Big. In dat opzicht heeft dertig jaar aan doorontwikkeling een wereld van verschil gemaakt. De DR Big die wij bij ons hebben, komt ove- rigens van MotoPort Zelhem. En het betreft een motor die, ondanks zijn respectabele leef- tijd van 32 jaar, nog grotendeels in originele toestand verkeert. Met uitzondering van de kuipdelen onder het zadel, die nu in een soort carbon-look zijn uitgevoerd. Origineel zijn deze namelijk wit en pronkt er de typeaanduiding ‘750S Slingshot’ op. Dat mag de pret uiteraard niet drukken, het rijden wordt er immers niet anders van. En dat is vooral de reden waarom Een getrapt zadel versus een eendelig zadel. Een beetje het verschil van comfort versus noodzakelijk. Met als onderscheid dat je bij de DR Big het zadel er niet af hoeft te halen om bij het boordgereedschap te komen. Handig!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3