MotoPlus 01 - 2021
Ode aan de Big Het hoeft niet altijd een compleet kerstmenu met gebraden kalkoen te zijn. Liefhebbers van eenvoudige eenpansgerechten werden in de jaren ’90 door Suzuki verwend met de DR 750 Big. Een deel van de kenmerkende looks van die motor is onlangs teruggekeerd bij Suzuki in de vorm van de V-Strom 1050XT, als een soort modern fusion-gerecht met een cilindertje meer zeg maar. Wij hebben beide Japanse spijzen geproefd tijdens een informele herfstrit. | Tekst: Wout Dusseldorp; Foto’s: Guus van Goethem | Op het eerste oog lijkt het niet echt relevant om de Suzuki DR 750 Big en de Suzuki V-Strom 1050XT naast elkaar te zetten. Buiten het feit dat ze beide uit de Suzuki-stal komen, zit er immers niet alleen een leeftijdsverschil van der- tig jaar tussen beide machines, maar ook nog eens een conceptueel verschil. Dikke eencilin- der versus V-twin, behoorlijk offroad-gericht versus voornamelijk asfaltgeoriënteerd, en zo zijn er nog wel meer verschillen te noemen. Daarentegen vertegenwoordigen ze wel alle- bei Suzuki’s visie op de allroad, wat mooi de gelegenheid biedt om te achterhalen hoeveel vooruitgang er in de afgelopen drie decennia geboekt is. En of die vooruitgang ook daadwer- kelijk een verbetering is? Sommige dingen kun je namelijk beter bij het oude laten. In het geval van beide Suzuki’s hebben we het dan vooral over het uiterlijk van de motor. Af en toe verrast de ontwerpafdeling van Suzuki de motorwereld namelijk met buiten gewone concepten. Zeker aan het eind van de vorige eeuw. Na de Katana voor sportief weg gebruik en de Intruder als eerste echte Nippon-cruiser, polariseerden de Japanners in 1987 op het Autosalon in Parijs met de presentatie van hun DR Big. In een tijd dat de cilinderinhoud steeds kleiner werd, ging deze bij Suzuki juist omhoog. Sterker nog, een grotere in serie geproduceerde eencilinder had de wereld op dat moment nog niet gezien. Maar het was niet alleen die enorme eenpitter met zijn twee balansassen die opzien baarde. Ook het gedurfde ontwerp met de enorme gesplitste brandstoftank van liefst 29 liter, de relatief kleine remschijf voor en trommelrem achter, opvallende kleurstelling en natuurlijk eendensnavel deden de wenkbrauwen van het aanwezige journaille optrekken. Want ja, het is Suzuki die de inmiddels behoorlijk inge- burgerde eendenbek heeft uitgevonden. Iets dat tegenwoordig moeilijk te geloven is, zeker nadat BMW dit design-element zo goed wist te claimen met haar GS. Waarom Suzuki met de eendensnavel kwam? Eind jaren tachtig van de vorige eeuw wankelde Suzuki enigszins, het merk zelf, maar ook de dikke allroads met hun hoog geplaatste voorspatborden, in letterlijke zin dan. Door de vast aan het frame gemon teerde snavel werd niet alleen de druk op het voorwiel bij hoge snelheden verhoogd, maar werden ook de stuureigenschappen van de rij wind losgekoppeld. Het was dus veel meer dan RIJ-IMPRESSIE MOTOPLUS 35 SUZUKI V-STROM 1050XT – SUZUKI DR 750 BIG RIJ-IMPRESSIE »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3