MotoPlus 01 - 2021

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 33 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 100 105 110 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm BMW R1250GS 100,3 kW (136 pk) bij 7.700 tpm 140 Nm bij 6.400 tpm Honda Africa Twin 74,2 kW (101 pk) bij 6.900 tpm 107 Nm bij 6.200 tpm 50 75 100 125 150 145 140 135 130 125 120 115 110 105 100 95 90 85 80 75 70 65 60 55 50 45 40 35 30 25 20 15 10 5 Zowel BMW als Honda gebruikt in beide uitvoeringen exact hetzelfde blok, daarom zien we hier slechts twee vermogens- en koppelcurves. De 136 pk en het over het hele toerenbereik minimaal beschikbare koppel van 100 newton­ meter drijven beide GS’en uiterst voortvarend aan – en dat al vanaf de laagste toerentallen. Daar kunnen de Africa Twins weliswaar niet helemaal aan tippen, maar zij mobiliseren de 101 pk’s ook uit duidelijk minder cilinderinhoud. Wat de grafiek niet laat zien maar wat wel van belang is, het toont het vermogen aan de krukas. Bij de DCT komen er echter wat minder paarden bij het achter­ wiel aan dan bij de Africa Twin met de conventionele transmissie. Vermogensmeting Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. Het ene kruisje is het andere niet. Beide BMW’s schitte­ ren met zo’n beetje alle beschikbare extra’s en het ver­ schil tussen de Adventure en de basis-GS valt verder redelijk bescheiden uit. Dit in tegenstelling tot de beide Honda’s, die elkaar op veel meer fronten sterk ontlopen. En dat merk je in eerste instantie vooral qua prijs. Bij BMW is het verschil niet overdreven groot, bij Honda juist aanzienlijk. Toch is de uiteindelijke conclusie redelijk hetzelfde: zowel bij BMW als Honda is er met betrekking tot het basismodel nagenoeg geen reden tot klagen, je mist niet echt iets in het segment van de grote allroads/adventures. Wie rijdynamiek prefereert boven (verre) reiskwaliteiten, weet bij beide fabrikanten welke van de twee te kiezen. De BMW-dealer noteert op de aankoopnota daarbij sowieso al veel vinkjes, redelijk eerlijk verdeeld over beide modellen. Bij Honda zal het iets anders zijn, bij de Africa Twins valt het onderscheid immers zoals gezegd wat groter uit dan bij de GS. De Adventure Sports heeft met name op het gebied van uitrusting véél meer te bieden, met DCT en een elektronisch instelbaar, semi- actief rijwielgedeelte als grootste troeven. Die extra’s moet je wel op waarde weten te schatten, want je betaalt er ook een flinke prijs voor, terwijl de reguliere Africa Twin domweg ook een uitstekende motorfiets is. Wat maar weer bewijst: meer geld en meer features betekenen niet automatisch navenant veel meer rijplezier! -CONCLUSIE

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3