MotoPlus 01 - 2021

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 31 BASIS- VERSUS LUXEVERSIE VERGELIJKINGSTEST Technische gegevens Honda CRF1100L Africa Twin Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES MOTOR Bouwwijze tweecilinder viertakt parallel­ motor tweecilinder viertakt parallel­ motor Injectie 2x Ø 46 mm 2x Ø 46 mm Koppeling natte multiplaat (anti-hop) natte multiplaat (anti-hop) Boring x slag 92,0 x 81,5 mm 92,0 x 81,5 mm Cilinderinhoud 1.084 cc 1.084 cc Compressie 10,1 : 1 10,1 : 1 Max. vermogen* 75,0 kW (102 pk) bij 7.500 tpm 75,0 kW (102 pk) bij 7.500 tpm Max. koppel* 105 Nm bij 6.250 tpm 105 Nm bij 6.250 tpm Geluid in stand 95 db(A) 92 db(A) RIJWIELGEDEELTE Frame stalen dubbel wiegframe stalen dubbel wiegframe Voorvork upside-down, Ø 45 mm upside-down, Ø 45 mm Stuurdemper – – Remmen v/a Ø 310/256 mm Ø 310/256 mm Hulpsystemen bochten-ABS, tractiecontrole bochten-ABS, tractiecontrole Wielen 2.15 x 21; 4.00 x 18 2.15 x 21; 4.00 x 18 Banden 90/90 21; 150/70R18 90/90 21; 150/70R18 Banden in test Bridgestone A41 T 'G' Metzeler Karoo Street MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.575 mm 1.575 mm Balhoofdhoek 62,5° 62,5° Naloop 113 mm 113 mm Veerweg v/a 230/220 mm 230/220 mm Zithoogte 1 845/865 mm 855/875 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 231 kg 253 kg Laadvermogen 1 212 kg 205 kg Tankinhoud 18,8 liter 24,8 liter Onderhoudsinterval 12.000 km 12.000 km Prijs NL € 17.058,- € 21.999,- Prijs B € 14.399,- € 18.599,- Prijs testmotor € 17.184,- 2 € 21.999,- *Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen; 2 inclusief hogere ruit (€ 126,-). MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 199 km/uur 199 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,9 sec 3,8 sec 0-140 km/uur 6,9 sec 6,7 sec Acceleratie in zesde versnelling 60-100 km/uur 4,4 sec 4,9 sec 100-140 km/uur 5,3 sec 6,6 sec 140-180 km/uur 7,6 sec 9,9 sec Benzineverbruik Secundair 1 op 21,7 1 op 20,4 Theoretische actieradius (secundair) 409 km 506 km dan schakelen. Constant met de vingers (met name de duim) moeten op- en terugschakelen berooft je enigszins van het gevoel de volledige controle over het stuur te hebben. Dit klinkt uiteraard wat extremer dan het in werkelijkheid is, maar dat gevoel van totale controle heb je op de basis-CRF wel. Twee vingers op de koppeling, tik op het versnellingspedaal en dóór. Een tech- niek die zich al lang en breed heeft bewezen, diepgeworteld in je systeem zit en, misschien nog wel het belangrijkst, tien kilo bespaart ten opzichte van de DCT-uitvoering. In combinatie met de overige min-kilo’s heeft dat in ieder geval een positieve invloed op het doortrek- ken in de zesde versnelling. In alle bereiken is de ‘normale’ Africa Twin daarin de Adventure Sports met speels gemak de baas. Die laat bij de normale acceleratie van nul tot 100 en van nul tot 140 km/uur daarentegen weer de voordelen van de DCT zien, door hier nipt sneller te zijn. Het niet hoeven bedienen van de koppeling bij het wegrijden en schakelen betaalt zich in klinkende munt terug. Of in ieder geval in een klinkend muntje dan. Bij het rijwielgedeelte zou het extra vinkje bij ‘Adventure Sports’ op de bestelbon, dat onder meer in een volledig elektronisch instelbaar, semi-actief veersysteem voorziet, een groter voordeel moeten bieden. Wat gemak betreft klopt dat in ieder geval, gereedschap is immers niet nodig. De veervoorspanning achter heeft vier basissettings (rijder, rijder/passagier, rijder/ bagage en rijder/passagier/bagage), die je via clicks eenvoudig kunt finetunen. Het aanpassen van de demping geschiedt middels een enigs- zins verstopt submenu van het touchscreen, dat niet heel veel functionele aanpassingen per ‘touch’ toestaat. Daarbij kun je de setting voor de motor als geheel aanpassen (voor en achter tegelijk kortom), maar ook de demping voor en achter apart instellen. Het systeem kent bizar veel instelmogelijkheden en het kan even duren voor je je optimale setting hebt gevon- den, mochten de verschillende basissettings je niet bevallen uiteraard. Het duurt bovendien even voor je het systeem een beetje hebt door- grond, dat kan intuïtiever. Al die instellingsmogelijkheden laten de gewone Africa Twin koud, die vertrouwt gewoon op zijn conventionele vering. Hij biedt weliswaar wat minder instelmogelijkheden, maar functioneert ook in de basis set-up eigenlijk gewoon super. Is het vinkje bij de Adventure Sports-uit­ voering nu onder de streep de beste keuze? Toeristisch ingestelde motorrijders met het vizier gericht op verre oorden en met een fasci- natie voor de nieuwe technieken, vinden in de Adventure Sports in ieder geval alles wat hun hartje begeert. Daar hangt echter wel een prijs­ kaartje aan: € 21.999,- kost de Adventure Sports met DCT namelijk, tegenover € 17.058,- voor de standaard CRF1100L. Bijna vijf mille minder dus, voor een motorfiets die niet wezenlijk slechter is…

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3