MotoPlus 01 - 2021

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 25 BMW R1250GS Adventure Een grotere 30-liter tank bijvoorbeeld, even­ als langere veerwegen, handkappen en een bescheiden rally-styling. En, niet te vergeten, met een volledige uitrusting inclusief val­ beugels, aluminium kofferdragers en additio- nele mistlampen ook 24 kilo extra spek op de botten. Oké, ongeveer 7,5 kilo daarvan komt op het conto van de extra brandstof, maar het is toch een flinke slok op de borrel meer. De standaard GS kan tien liter minder benzine mee op reis nemen. Bij een blik op de silhouet- ten van beide zou je denken dat dat veel meer is, zoveel compacter oogt de basisvariant. De tank van de Adventure zet de lijn van de toch al breed bouwende Shiftcam-cilinderkoppen naar boven door. Helemaal in combinatie met een enorme kuipruit, waarachter je als rijder minimaal 870 millimeter boven het asfalt plaatsneemt. Wat een beest van een machine! De in totaal 282 kilo’s laten zich enkel met een paar sterke benen fatsoenlijk rangeren. Mocht je deze Big-GS onverhoopt een keer per onge- luk op een oor leggen, dan heb je minimaal een tweede man c.q. vrouw nodig om de boel weer rechtop te zetten, anders gaat het avontuur te voet verder. Dit is uiteraard slechts een deel van het verhaal. Want heeft het schip de haven eenmaal ver­ laten, dan zijn buitenmaten en gewicht hele­ maal geen issue meer. De Adventure laat zich dankzij het brede stuur en relatief lage zwaarte­ punt met minimale inzet en stuurimpulsen op de juiste koers brengen. Snelle, wijde bochten, »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3