MotoPlus 01 - 2021

VERGELIJKINGSTEST BASIS- VERSUS LUXEVERSIE 24 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST BMW R1250GS Ooit wel eens een kale gezien? Nee hè, die zijn net zo zeldzaam als de verschrikkelijke sneeuw- man. We hebben het uiteraard over een BMW R1250GS zónder opties en extra’s. Gewoon de Shiftcam-boxer, cardan, twee wielen, een stuur en verder niets. Mocht er überhaupt ooit eentje zonder enige opties zijn verkocht – het blijft een tot op de dag van vandaag onopgehelderd mysterie, zelfs BMW kan daar geen uitspraken over doen! –, dan hebben wij ’m nooit kunnen vinden. En daar verandert ook deze test niets aan trouwens. Hoe dat kan? Ook zo’n mysterie. Wellicht weten GS-klanten gewoon wat goed is. Of misschien hebben de Duitsers simpelweg verkopers in dienst die heel goed opties aan de man kunnen brengen. Doet er eigenlijk ook helemaal niet toe. Feit is dat ook de vandaag dienst doende ‘basis-GS’ tot de tanden bewa- pend aan de strijd begint: navigatiesysteem, en up/down quickshifter, en elektronisch instelbare vering, en dagrijverlichting, en Rijmodi Pro (Dynamic en Enduro), en, en, en, en…Datzelfde geldt ook voor de tweede GS. Allebei tot de nok gevuld met extra’s, maar desondanks toch in de basis heel verschillend. Er is namelijk één vinkje dat het GS-publiek in twee kampen verdeelt: eenmaal een ‘gewone’ GS, eenmaal een Adven- ture. Welke van de twee is de betere? Bijna de helft van de verkochte R1250GS’en draagt de toevoeging ‘Adventure’ in de type­ naam. Voor de meerprijs van € 1.700,- krijg je natuurlijk meer dan die paar extra letters.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3