MotoPlus 01 - 2021

TRIUMPH TRIDENT 660 EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 21 MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder-lijnmotor met 120°-krukas en balansas; twee bovenliggende nokken­ assen, vier kleppen per cilinder; wet-sump smering; benzine-injectie, ride-by-wire, kabelbediende natte meerplaatskoppeling (remkoppelbegrenzer en zelf­ bekrachtiging), zesversnellingsbak, secundaire over­ brenging: ketting. Boring x slag 74,0 x 51,1 mm Cilinderinhoud 659 cc Compressie 11,95 : 1 Max. vermogen 60 kW (81 pk) bij 10.250 tpm Max. koppel 64 Nm bij 6.250 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe met stalen swingarm, upside-down voorvork, Ø 41 mm, mono­ schokdemper, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm met dubbelzuiger rem­ klauwen, schijfrem achter Ø 255 mm met enkelzuiger remklauw, ABS. Wielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Bandenmaten 120/70 R17; 180/55 R17 Banden Michelin Road 5 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.401 mm, bal­ hoofdhoek 65,4°, naloop 107,3 mm, veerweg v/a 120/133,5 mm, zithoogte 805 mm, rijklaar gewicht volgetankt 189 kg, tankinhoud 14 liter. Garantie 2 jaar Onderhoudsinterval 16.000 km Kleuren wit-zwart, zwart, zwart-grijs, grijs-rood Prijs NL € 8.995,- / € 9.095,- (afh. van kleur) Prijs B € 7.995,- / € 8.095,- (afh. van kleur) INFO NEDERLAND www.triumphmotorcycles.nl INFO BELGIË www.triumphmotorcycles.be TECHNISCHE GEGEVENS TRIUMPH TRIDENT 660 De door Triumph getoonde kop- pelgrafiek strookt goed met het gevoel dat het blok je op de weg geeft. Het enige verschil is dat hij in de grafiek tot 10.500 toeren doorgaat en tijdens de testrit op de teller al rond de 10.200 in de begrenzer liep, precies waar het vermogen piekt. Daardoor loop je bij maximaal doortrekken – wat je alleen al om het briesend huilende geluid graag doet – dan ook gemakkelijk in die begren- zer, want je voelt hem nog niet afbouwen. Dat is dus goed op je teller kijken als je maximaal wilt accelereren. De cijfertjes van de toerenteller zijn overigens nogal klein, maar verder is het mooie dashboard door het goede letter­ type en scherpe beeld wel prima afleesbaar. Fijn is dat de tractiecontrole op straat niet opvallend aanwezig is; pas bij volgas accelereren bij grote hellingshoeken en wat hob- bels voel je hem subtiel ingrijpen. Zoals bij alle driecilinders voel je het blok altijd wel werken, maar het zijn geen vervelende vibraties. Bij 100 km/uur draait het blok ongeveer 4.800 toeren, wat een theoretische topsnelheid van circa 215 km/uur op de teller zou bete- kenen – iets wat we hier niet uit konden proberen. De bak schakelt prima. Een quickshifter zit er niet op en heb ik ook niet echt gemist, maar die is wel leverbaar – voor op- en terugschakelen. Met name dat laatste blijkt in de praktijk toch wel handig. De Trident stuurt heel licht en toch ook stabiel, het frame voelt mooi strak aan. De beweging die er is, zit gevoelsmatig alleen in de vering. Die vering is relatief goed gedempt, maar op sommige hobbels voelt hij tamelijk hard aan, niet alles wordt vlekkeloos verwerkt. Dat weerhield ons er niet van om enthousiast achter de rappe voorrijder aan te jagen, de wendbare Trident nodigt er gewoon toe uit. Dat ging nog wat beter met een één standje hogere veervoorspan- ning achter. Standaard staat die op stand 1 van 7; stand 2 beviel me beter, omdat hij met die iets hogere achterkant wat vaster en neutraler aanvoelde, met name bij een hoger tempo en grotere hel- lingshoeken. Stand 3 was me iets te veel van het goede, daarmee werd hij wat looiiger. De voorrem is knap fel; wel goed te doseren, maar hij zou van mij ook best iets rustiger mogen aan­ grijpen. In elk geval remmen die ‘gewone’ klauwen dus hard zat! Oh, en ondanks het ontbreken van een fly-screen valt de wind­ druk tot zo’n 140 km/uur best mee. n Triumph brengt met de Trident 660 een heel interessante nieuwkomer in de 650-klasse. Alleen al door het driecilinder­ blok, want daarmee is hij uniek in die categorie, die voorna- melijk door twins wordt bevolkt: de Yamaha MT-07, Kawasaki Z650 en Suzuki SV650, die elk hun eigen motorconcept heb- ben. De Honda CB650R wordt ook als concurrent gezien, al zit die viercilinder in een wat hogere prijs- en vermogensklasse. In feite zit de Triumph met zijn driecilinderblok zowel qua prijs, qua aantal cilinders als qua vermogen tussen de twins en die Honda in. Wat betreft afwerking en uitrusting vormt hij echt de top, en daarnaast heeft hij een heel eigen karakter. Een driepitter leeft meer dan een vier-in-lijn en loopt vloeien- der dan een twin; daarbij heeft de Trident een koppel dat bijna net zo vlekkeloos is uitgesmeerd als bij een elektromotor. Da’s heel knap en het maakt het rijden heel makkelijk, maar je mist daardoor wel een beetje sensatie, afhankelijk van wat je rijstijl is. Een wezenlijker minpunt is dat rijders met lange benen met hun knieën tegen de uitstulpingen van de tank aan zitten. Afgezien daarvan rijdt de Trident erg fijn. Hij trekt overal, stuurt licht en strak en geeft je het gevoel dat je met iets bijzonders onderweg bent, van gevoelsmatig een hogere prijsklasse. Beslist een aanwinst in dit segment. -CONCLUSIE Het enige wat qua vering kan worden versteld, is de veer­ voorspanning achter, maar die is dan ook redelijk goed bereikbaar. Fraai staaltje fabricage. Je zou zeggen dat het een aluminium achtervork is, maar hij is van geperst staal. Mooie ketting­ spanners ook.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3