MotoPlus 01 - 2021

EERSTE TEST TRIUMPH TRIDENT 660 18 MOTOPLUS EERSTE TEST laatsysteem. In totaal zijn er liefst 67 nieuwe componenten; zie het aparte kader voor meer details. Bij dit blok ligt de focus meer op het lage- en middentoerengebied. In de naakte ‘circa-650 cc-klasse’ liggen de vermogens zo tussen de 70 en 75 pk; de Trident zit daar met zijn 81 pk bij 10.250 toeren al iets boven. Voor meer souplesse onderin heeft Triumph het blok een kleinere boring en langere slag gegeven: het 660-blok in de Street Triple S heeft een boring en slag van 76,0 x 48,5 millime- ter, bij de Trident 660 is dat 74,0 x 51,1. Het verschil is niet heel groot, maar het geeft iets hogere gassnelheden en wat minder warmteverlies, wat goed is voor de vermenging en het rendement. Triumph claimt dat het Trident-blok van 3.600 tot 9.750 toeren meer dan 90 procent van zijn maximum koppel levert – dat is nagenoeg het volledige toeren- bereik waar je normaal gesproken in rijdt. Het Street Triple 660-blok is getuned op een sportiever karakter en meer topvermogen; weliswaar levert dat blok in stan- daardtrim een A2-conforme 35 kW ofwel 47,6 pk, maar dat kan door de dealer worden omgezet naar een onbegrensde 95 pk. Omge- keerd kan de Trident 660 ook worden begrensd tot 35 kW, daar is een kit voor beschikbaar. Ook het rijwielgedeelte is nieuw. Het frame bestaat uit stalen bui- zen en de stalen achtervork is gemaakt van geperste profielen, daar waar de Street Triple een aluminium frame en achter- vork heeft. De vering (voor en achter Showa) is ook simpeler uitgevoerd dan bij de duurdere Street Triple-modellen: alleen de veervoorspanning achter is instelbaar (hij heeft overigens wel een progressief hevelsysteem), aan de voorvork kan niks worden versteld. Het is wel een upside-down-vork, en er zit een fraai taps aluminium stuur bovenop. Het stalen frame betekent niet dat de Trident zwaar is: met een mooi laag rijklaar gewicht van 189 kilo weegt hij ongeveer hetzelfde als de meer aangeklede Street Triples. In het voorwiel zitten geen radiaal gemonteerde vierzuiger klauwen, maar conventioneel gemonteerde zwevende dubbelzuiger klauwen. Die hebben aan remkracht echter geen gebrek, zo bleek. Op de ban- den is helemaal niet bespaard: dat zijn uitstekende Michelin Road 5’s. De hele motor wekt trouwens de indruk dat er niet op is bespaard, want alles is prachtig afgewerkt. Ook de stalen achtervork inclusief kettingspanners ziet er prachtig uit, net als de zwevende remklau- wen in het voorwiel. Het lakwerk Na afloop van de testrit stond een van de dagtellers op een wel heel toepasselijke kilometerstand…Met het als accessoire leverbare My Triumph Connectivity System kun je telefoongesprekken zien en opnemen, je GoPro bedienen en navigatie weergeven. De bediening van het dashboard is redelijk logisch. Let op het knopje van de (optionele) handvatverwarming op het handvat zelf. Compacte Triumph met een wat langere Nederlander in het zadel. Op het moment dat je in bochten wat gaat verzitten, is de tankvorm geen issue.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3