MotoPlus 01 - 2021
EERSTE TEST MOTOPLUS 17 Met de Trident 660 brengt Triumph voor het eerst een model in de populaire ‘650-klasse’ en biedt daarmee een eigenzinnig Brits alternatief voor modellen als de Yamaha MT-07 en Kawasaki Z650. Tevens brengt Triumph een illustere naam weer tot leven, want al twee keer eerder verschenen er Triumphs met die typeaanduiding; de eerste al meer dan een halve eeuw geleden. We konden op een prachtig zomers Tenerife met de derde Trident-incarnatie rijden. | Tekst: Koen Alders; Foto’s: Triumph, Alders | DE DERDE DRIETAND Een kleine duik in de rijke Triumph-historie. De eerste Triumph Trident verscheen in 1968; het was een 740cc driecilin- der die het nieuwe topmodel van Triumph vormde. Met 58 pk bij 7.500 toeren was het voor die tijd een topper, ook omdat de zware viertaktklasse toen op enkele exo- ten na nog werd geregeerd door tweecilinders. De langeslagmotor (66,8 x 70,4 mm) was qua opbouw gebaseerd op de 500cc-twin, zoals ook bleek uit de twee onder- liggende nokkenassen, maar het was qua prestaties en motor- loop een grote stap vooruit ten opzichte van de 49 pk leverende 649cc-twin Bonneville T120, het topmodel tot dan toe. Het zustermodel van de Triumph Trident was de BSA Rocket 3, die naast een andere vormgeving ook een zichtbaar afwijkend blok had, met licht vooroverhellende cilin- ders. Ook toen al waren de Brit- ten niet te beroerd om bij sterk verwante motorblokken toch wezenlijke technische verschillen door te voeren, maar daarover straks meer. In 1990 verscheen een totaal nieuwe Trident, nu als een van de modulair gebouwde modellen van het volledig nieuw opgestarte Triumph. Deze veel modernere driecilinder was er als 750 en als 900; net als de oorspronke- lijke Trident was dit een naakte machine met ronde koplamp. En dat geldt ook voor deze derde Trident-generatie. Niet alleen is het een naakte fiets, de moderne styling heeft zelfs een klassiek tintje gekregen. Niet alleen door de ronde koplamp, maar ook door het ronde dashboard en de tank met karakteristieke uitsparingen die doen denken aan de klassieke rubberflanken zoals die in de jaren zestig vaak werden gebruikt. Terug naar het destijds afwij- kende motorblok van de BSA Rocket 3 (die vast nooit had ver- wacht dat hij ooit in reusachtige vorm zou herrijzen!): ook anno nu heeft Triumph zich er niet gemakkelijk vanaf gemaakt. Want Triumph heeft al sinds 2017 een 660cc-driecilinder in de Street Triple-serie; aanvankelijk puur bedoeld voor cilinderinhoud-afhankelijke rijbewijsklassen in bepaalde landen, maar sinds afgelopen jaar is de Street Triple S standaard van dit kleinere blok voorzien. De Trident 660 heeft echter een wezenlijk ander blok, met een andere boring en slag. Zelfs de carters zijn anders, net als de nokkenassen en het in- en uit- Met de soepele Trident 660 over een zonnig en warm Tenerife rijden, da’s letterlijk en figuur lijk een verademing in deze tijden. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3