MotoPlus 01 - 2021

NEWSFLASH 12 MOTOPLUS NEWSFL ASH EEN SLIJTVASTE EN ONDERHOUDSVRIJE KETTING Britse caféracer met Italiaanse tweetakt Het Britse Langen Motorcycles heeft haar nieuwe ‘The 2 Stroke’ gepresenteerd. Een motor die qua design en techniek doet denken aan tijden van weleer, maar dan in een modern jasje. De klassiek gestileerde machine heeft namelijk een heuse twee­ takt in het vooronder. En niet zomaar een. ‘The 2 Stroke’ van Langen wordt namelijk aangedreven door een 90-graden V-twin met dubbele contra-roterende krukassen en injectie. Dit blokje moet naar verluidt goed zijn voor een top van 80 pk en 45 Nm koppel bij 11.700 tpm. De powerband ligt tussen 9.500 en 11.700 tpm. De krachtbron is overigens geen eigen ontwikkeling, maar afkomstig van de Italiaanse motorfabrikant Vins. ‘The 2 Stroke’ is verder uitgerust met een cassetteversnellingsbak met zes ver- snellingen, weegt 112 kilo en moet een top- snelheid hebben van +225 km/uur. Om het gewicht zo laag mogelijk te hou- den zijn het buizenframe en de swing­ arm van aluminium gemaakt. Het slechts minimaal aanwezige kuipwerk volgt het lijnenspel van de tank en is gemaakt van koolstofvezellaminaat. Aan de voorzijde zit een volledig instelbare 43mm tele­ scoopvoorvork en achter zitten twee direct afgeveerde en eveneens volledig instel- bare schokdempers van K-Tech. De ‘The 2 Stroke’ staat verder op draadspaakvelgen met aan de voorzijde een 120/70 en aan de achterzijde een 150/60 band. Voor het ver­ tragen van het geheel vertrouwt Langen op dubbele 320mm remschijven en radiaal gemonteerde remklauwen aan de voor- zijde die aan de achterkant worden onder- steund door een enkele 265mm remschijf. Hoeveel de tweetakt-caféracer gaat kosten is nog niet bekend. Al is wel duidelijk dat de motor niet voor minder dan 30.000 euro op de markt zal komen. Daarnaast is de legaliteit van de machine ook nog de vraag. De motor is namelijk wel voor Groot-Brittannië gehomologeerd, maar dat land maakt geen deel meer uit van de Europese Unie. Een Europese homologatie ontbreekt voorlopig nog. Shark komt met opvolger van Evo One 2 Helmenfabrikant Shark heeft voor dit jaar haar gloednieuwe Shark Evo GT gepresenteerd. Een volwaardige opvolger van de Evo One 2, met het door Shark ontwikkelde ‘full flip’ kin- stuk dat in zijn geheel naar achteren geklapt kan worden. Voor de nieuwste generatie van haar systeemhelm (die zowel een ‘P’ als ‘J’ homologatie heeft) heeft Shark onder meer het sluitmechanisme verbeterd, waardoor het kinstuk nog soepeler te bedienen is. Daar­ naast is ook de aerodynamica aangepast om het windgeruis in de helm te verminderen. De Evo GT wordt verder geleverd met een zoge- naamd VZ 250 Klasse 1-vizier, met variabele diktes om een vertekend beeld te voorkomen. Dit nieuwe vizier moet er tevens voor zorgen dat de standaard meegeleverde Max Vision 120 Pinlock niet krast. Iets dat bij voorgaande modellen wel kon gebeuren, aldus Shark. Andere fijne details zijn het geïntegreerde zonnevizier, een uitneembare antibacteriële binnenvoering en een extra set wangkussens voor een optimale pasvorm. De Shark Evo GT, met een buitenschaal in twee maten, is er in de maten XS tot en met XL. De prijzen begin- nen bij € 419,95. Kijk voor meer informatie op www.jhsports.nl of shark-helmets.com . BMW en Regina hebben samen een nieuwe ket- ting ontwikkeld die helemaal onderhoudsvrij is. Net als de reeds bekende X-ring kettingen, heeft ook de nieuwe ketting een permanente smeer- middelvulling tussen de bussen en schakelpen- nen, die wordt omsloten door X-ringen. Tot zover niets nieuws. De echte game-changer zit hem dan ook in de smering van de buitenzijde: die is bij de nieuwe ketting ook niet meer nodig. Dat komt doordat er gebruikgemaakt is van een nieuw coating-materiaal voor de bussen genaamd tetra­ edrische amorfe koolstof (ta-C). Deze coating is extreem hard en slijtvast. Bijkomend voordeel is dat de coating ook een veel lagere wrijvings­ coëfficiënt heeft. De ideale combinatie voor een ketting. BMW laat weten dat de ketting zo’n 20.000 kilometer mee moet gaan voor hij ver­ vangen moet worden. Als dat klopt, dan kan dit zomaar een nieuwe comfortrevolutie betekenen. Klinkt goed!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3