MotoPlus 24 - 2020

LEZERSTEST MOTOPLUS 65 “Eigenlijk zou ik dit jaar met vrienden naar Silverstone gaan voor de MotoGP. Dat ging echter niet door vanwege de corona­ crisis. Omdat we dat weekend al wel vrijaf hadden gekregen van het thuisfront, besloten we een tour door Duitsland te maken. Deze tour viel precies in de test­ termijn van de helm en uiteinde- lijk heb ik er ruim 2.000 kilometer mee gereden. De helm werd geleverd met het Nolan N-Com-systeem en dit communicatiesysteem integreert geweldig in de helm. Alles is mooi weggewerkt. Helaas liep ik gelijk al tegen een probleem aan toen ik de Nolan-app op mijn telefoon had geïnstalleerd. Het N-Com systeem had een update nodig, maar dat kreeg ik ondanks diverse pogingen niet voor elkaar. Uiteindelijk heb ik mijn eigen Cardo-setje er ook op gezet. De helm is erg robuust en geeft een veilig gevoel door het gebruikte materiaal. Het valt mij wel op dat de helm vrij zwaar is, helemaal als ik de voorzijde omhoog zet merk ik dat er aardig wat druk op mijn voorhoofd komt te staan. Niet storend maar wel aanwezig. Met behulp van twee vingers is het erg gemakkelijk de voorzijde van de helm omhoog te zetten, ook alle andere mogelijkheden die de helm biedt zijn makke- lijk met één hand te bedienen en ik heb de handelingen (met handschoen aan) hiervoor al snel onder de knie. Ik rij standaard met oordoppen, maar ze lijken bij deze helm beter tot hun recht te komen. Ik heb nagenoeg geen last van rijwind, de muziek en gesprekken zijn hierdoor duide- lijk te verstaan. Ik ben al snel verslaafd geraakt aan de geïntegreerde ‘zonnebril’, zon en regen wisselden elkaar af en het gemak waarmee je dit extra vizier bedient is fenomenaal. Het gewone vizier is erg groot en breed vergeleken met wat ik gewend ben. Ik geef de helm 4 sterren, het hadden er 5 kunnen zijn als het N-Com-systeem beter zou integreren met andere com- municatiesystemen.” “Wil hem eigenlijk niet meer kwijt” “Vijf sterren bij betere integratie N-Com” Nolan-importeur Hoco Parts reageert op het gewicht van de N100-5 “Deze Nolan N100-5 systeemhelm is in zoveel ver- schillende uitvoeringen te krijgen, dat ik aanvan- kelijk moeite had om te kiezen. De helm die het uiteindelijk geworden is, werd enkele dagen later door een koerier bij mij thuisbezorgd. Het Nolan Bluetooth-intercomsysteem was geïnstalleerd en de gebruiksaanwijzing zat ook in de doos. Ik heb de helm vervolgens ruim twee maanden uitgebreid getest en ben er zo tevreden over, dat ik hem eigenlijk niet meer kwijt wil. Deze systeemhelm is zo allround, dat hij goed tot zijn recht komt op mijn totaal verschillende motoren (Honda Blackbird, Honda Africa Twin, Honda NC750X DCT en Piaggio MP3 Yourban Sport). De bediening van de helm en het intercomsysteem is heel intuïtief en de kwaliteit is top. Het design is Italiaans elegant en de helm is opgebouwd uit premium materialen. Ik ben al jaren fan van de systeemhelmen van een ander mooi Italiaans merk, maar meteen bij het passen al voelde deze helm vertrouwd aan en paste perfect. De helm is wel zwaarder dan ik gewend ben, maar dat heeft ongetwijfeld te maken met de materialen waar- van de helm gemaakt is. Slotconclusie: ik vind de Nolan N100-5 systeemhelm een super goede helm met een mooi design; door de zeer ruime keuze in uitvoeringen zal iedereen wel een mooie kunnen vinden.” EDWINVIJSMA Leeftijd: 51 jaar Rijdt zelf: Honda Blackbird, Africa Twin, NC750X en Piaggio MP3 Beoordeling: ★ ★ ★ ★ ★ PAULWITKAMP Leeftijd: 38 jaar Rijdt zelf: KTM 1290 Super Adventure S Beoordeling: ★ ★ ★ ★ ★ “Uiteraard zijn we erg blij met de positieve feedback over – naar onze mening – een van de beste systeemhelmen van dit moment, de Nolan N100-5. Wat betreft het gewicht van de helm, dat zit hem in de gewenste veiligheid waaraan een Nolan-helm volgens de eigen kwaliteitseisen moet voldoen. Hoe lichter de helm, hoe minder materiaal er gebruikt wordt, hoe minder de mate van bescherming. Daarbij is het uiteraard altijd zoeken naar het ultieme compromis tussen comfort en veiligheid! Erg belangrijk daarbij is het zwaartepunt van de helm, hoe mooier dit in het midden op het hoofd zit, hoe lichter de helm aanvoelt.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3