MotoPlus 24 - 2020

64 MOTOPLUS LEZERSTEST PRAKTIJK LEZERSTEST NOLAN N100-5 “Na ruim 3.500 kilometer onder de meest uit- eenlopende omstandigheden gereden te heb- ben met de Nolan N100-5, is het zeker een hele goede allround-helm gebleken. Maar hij heeft ook een paar kleine puntjes die afbreuk doen Drie MotoPlus-lezers mochten het afgelopen seizoen op pad met een Nolan N100-5-systeemhelm voorzien van N-Com-communicatiesysteem. Alle drie hebben ze de laatste maanden behoorlijk wat kilometers ‘op de helm’ gezet en op deze pagina’s lees je hun bevindingen en oordeel. KLEP OPEN, KLEP DICHT “Goede allround-helmmet een degelijke constructie” SANDER MULDER Leeftijd: 43 jaar Rijdt zelf: Triumph Tiger Explorer Beoordeling: ★ ★ ★ ★ ★ aan het geheel. Bij mijn eerste kennismaking met de helm viel mij direct het mooie design op, maar als ik hem optil valt direct het zware gewicht op. Bij thuiskomst heb ik hem direct naast mijn andere helmen op de weegschaal gelegd. Inclusief ingebouwde communicatie­ set weegt de Nolan 1.950 gram. Mijn eigen integraalhelm, eveneens met communicatie­ set, weegt 1.450 gram en de systeemhelm die ik af en toe beroepsmatig draag weegt 1.785 gram. Tijdens een lang weekend toeren door de Eifel had ik het idee dat het extra gewicht aan het einde van de dag toch voor meer ver- moeidheid in mijn nekspieren zorgde. Door de hoge temperaturen in september kwam de uitstekende ventilatie goed van pas. Dat hebben ze bij Nolan goed voor elkaar! Je merkt echt dat de grote luchthapper bovenop de helm goed zijn werk doet. Gelukkig wel, moet ik zeggen, want als je wilt rijden met het vizier een klein stukje open, word je getrak- teerd op een onprettige vibratie in het vizier. De eerste stand van het vizier is eigenlijk net te hoog, waardoor hij te ver openstaat, met een trillend zichtveld als gevolg. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om open te rijden. De N100-5 heeft een P/J-homologatie en is dus daarvoor goedgekeurd. Het kinstuk kan dan in geopende stand vergrendeld worden met een klein schuifknopje. Helaas is dat knopje al rijdend nauwelijks met handschoen aan te bedienen. Ook de knopjes voor de bediening van het zonnevizier zijn aan de kleine kant en af en toe wat lastig te vinden. Het zonnevizier is in standen te verstellen en zakt mooi diep naar beneden. Met één druk op de knop schiet hij weer naar binnen. De ingebouwde communicatieset werkt super. De bediening is simpel en met de bij­ behorende app is het instellen een makkie. Opvallend is de goede akoestiek van de helm. Tot een snelheid van 140 km/uur is alles nog goed te verstaan. Als laatste de pasvorm. Dit is natuurlijk een subjectief gevoel, maar de helm zat mij als gegoten. Gedurende de testperiode heb ik ner- gens last van drukpunten gehad en elke keer als ik de helm opzette, kreeg ik het gevoel dat hij echt lekker stevig om mijn hoofd zat. Al met al is de N100-5 een hele goede helm, waarbij de degelijke constructie en de kwaliteit van de gebruikte materialen echt opvallen. Alleen jammer van die paar kleine minpuntjes. Ik geef de helm dan ook 4 van de 5 sterren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3