MotoPlus 24 - 2020
KTM DUKES RIJ-INDRUK RIJ-INDRUK MOTOPLUS 61 Duke blijft Duke, en wat dat betreft heeft ook de 890R niet alleen in optische zin duidelijke hoeken en kanten. Woeste prestaties levert ’ie ook, als het moet meer dan de concurrent, de Super Duke en misschien ook jouzelf lief is. Maar in tegenstelling tot zijn vroege voorvader doet de 890 dat efficiënter en vraagt ’ie minder fysieke inzet van de rijder. Zo bekeken is de nieuwste Duke, ondanks dat ’ie op ooghoogte bivakkeert met de 990, niet domweg een opvolger van de oude, maar eerder een indrukwekkend bewijs van technische vooruitgang. Dat maakt de 990 Super Duke echter niet minder fascinerend. Kortom, wie van een robbertje vechten houdt en pure aanvalsdrang weet te waarderen, moet de 990 zeker op zijn lijstje zetten. Klassiekerpotentieel heeft ’ie genoeg, per slot van rekening is er maar één eerste grote Duke geweest. -CONCLUSIE misschien iets te sportieve banden (Michelin Power Cup 2) maken deze spagaat mogelijk. Het opgeboorde 790-blok rea geert zelfs in de meest sportieve rijmodus zachter op het gas dan de 990 en laat zich ook bij lagere toerentallen makkelijker rijden, zonder tot op het bot beledigd te zijn. Dat is uiteraard een gevolg van vijftien jaar extra ervaring met injectiesystemen en meer draaiende massa. Daar naast werkt de beduidend strak ker schakelende versnellingsbak dankzij de perfecte quickshifter een stuk sneller en zijn koppeling en voorrem lichter te bedienen. Resultaat? Een super scherpe straathooligan voor het ultieme rondje in de buurt. En daarmee in de beste zin des woords een echte Duke. Misschien met de toevoeging 2.0, want anders dan vroeger geeft deze Duke zijn gestegen vermogen niet alleen aan de kunners en de moedigen prijs. Dankzij het fijn regelende elektronische vangnet staat niets je nog in de weg. Ready to race…whenever you are ready. Dat is vooruitgang anno 2020. Trouwens: die lastig te temmen machine voor de kunners en de moedigen hebben ze in Oosten rijk nog steeds en luistert inmid dels naar de naam 1290, roep naam ‘The Beast’. Ondertussen is die bruut al goed voor 180 pk vermogen. Dat zijn weliswaar maar 30 paar denkrachten meer dan de 990 V-twin volgens KTM ooit had kunnen leveren, maar dan had de 990 ongetwijfeld het predicaat ‘onrijdbaar’ gekregen. Jongens, jongens, wat vliegt de tijd! n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3