MotoPlus 24 - 2020
KTM DUKES RIJ-INDRUK RIJ-INDRUK MOTOPLUS 59 Als twee motorblokken ongeveer hetzelfde presteren, wil dat nog niet zeggen dat het ook hetzelfde is. Beide twins leveren zo’n 120 pk en 100 newtonmeter, maar daarmee houden de overeenkomsten wel op. Ondanks 100 cc minder cilinderinhoud en krommen met een iets vlak- ker verloop voelt de 890-paralleltwin sterker aan. In de sprintjes is de nieuwste Duke ook sneller. Dertien kilo gewichtsvoordeel en een in de eerste drie versnellingen kortere overbrenging komen de levendigheid ten goede. Daarnaast loopt deze twin eerder mooi rond, trilt ’ie min- der, reageert ’ie zachter op het gas en verbruikt ’ie aanzienlijk minder brandstof. De 890 laat onomwonden zien dat er de laatste jaren enorme stappen zijn gezet op technisch gebied. Maar ook de V-twin van de 990 is nog steeds een krachtbron met zijn eigen charme en klassieke sportieve kenmerken: akoestisch aanwezig, giftig op het gas en toerenhongerig. Wie hem goed aanvuurt, zal niet snel teleurgesteld worden. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm KTM 890 Duke R 92,3 kW (125 pk) bij 9.500 tpm 101 Nm bij 8.100 tpm KTM 990 Super Duke 88,8 kW (121 pk) bij 9.600 tpm 103 Nm bij 7.000 tpm 140 130 120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 30 50 70 90 110 KTM 890 Duke R KTM 990 Super Duke MOTOR Bouwwijze paralleltwin tweecilinder 75° twee cilinder V-motor Injectie 2x Ø 46 mm 2x Ø 48 mm Koppeling natte multiplaat (anti-hop-functie) natte multiplaat Boring x slag 90,7 x 68,8 mm 101,0 x 62,4 mm Cilinderinhoud 890 cc 1.000 cc Compressie 13,5 : 1 11,5 : 1 Max. vermogen* 89,0 kW (121 pk) bij 9.250 tpm 88,0 kW (120 pk) bij 9.000 tpm Max. koppel* 99 Nm bij 7.750 tpm 100 Nm bij 7.000 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame stalen brugframe stalen vakwerkframe Voorvork upside-down, Ø 43 mm upside-down, Ø 48 mm Stuurdemper hydraulisch – Remmen v/a Ø 320/240 mm Ø 320/240 mm Hulpsystemen bochten-ABS, tractie controle – Wielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 120/70ZR17; 180/55ZR17 Banden in test Michelin Power Cup 2 Continental Road Attack 3 MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.482 mm 1.450 mm Balhoofdhoek 65,7° 66,1° Naloop 100 mm 101 mm Veerweg v/a 140/150 mm 135/160 mm Zithoogte 1 830 mm 840 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 190 kg 203 kg Laadvermogen 1 240 kg 177 kg Tankinhoud/reserve 14,0 liter 18,5 liter Onderhoudsinterval 15.000 km 7.500 km Prijs NL € 14.300,- – Prijs B € 12.180,- – MotoPlus-metingen Topsnelheid* 239 km/uur 240 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,3 sec 3,4 sec 0-140 km/uur 4,9 sec 5,4 sec 0-200 km/uur 10,1 sec 11,0 sec Acceleratie in zesde versnelling 60-100 km/uur 3,9 sec 3,8 sec 100-140 km/uur 4,0 sec 3,7 sec 140-180 km/uur 4,4 sec 4,0 sec Benzineverbruik Secundair 1 op 23,3 1 op 17,9 Theoretische actieradius (secundair) 326 km 330 km Technische gegevens Vermogensmeting Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. en neutraal een bocht in sturen. Onder hellingshoek verdwijnt een deel van die uitgesproken handelbaarheid, iedere impuls zorgt voor een beweging in de machine. De harde gasaanname maakt het daarnaast moeilijk om de uitgestippelde lijn aan te hou den en ook het oprichtmoment bij remmen is een uitdaging. Over punch gesproken: tot het middengebied presteert de dikke V-twin wat terughoudend, pas daarboven komt de echte power vrij. Afijn, met de eerste grote Duke was er altijd wat aan de hand en ook altijd wat te doen. Daar kun je van houden, maar je kunt er ook wat aan doen. De uitgaande demping van de wat stugge achterschokdem per twintig klikjes opendraaien bijvoorbeeld, of de verouderde *Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3