MotoPlus 24 - 2020

RIJ-INDRUK MOTOPLUS 57 KTM DUKES RIJ-INDRUK Aan de draai-eigen­ schappen van de 2020- Duke kan de in de basis van de Adventure 950 afkomstige V-twin niet tippen. Inhakken op de ketting bij lage toeren, trillen bij hoge toeren, hard op het gas, maar ook weer hard vooruit. Het hoekige Kiska-design stamt al uit 2005. 890 Duke R 990 Super Duke De Duke blijft zijn karak­ teristieke stijl trouw, de hoeken zijn nog scherper. Dit in tegenstelling tot de huidige paralleltwin, die bij een nagenoeg identiek prestatieniveau over de betere manieren beschikt. Ready to Race? Twee keer wordt er uit volle borst ‘ja’ geschreeuwd. Ready voor praktisch gebruiks gemak? Dan brult de 890 een stuk luider dan de 990. breed stuur en het haast onbe­ taalbare gevoel van ongekende lichtvoetigheid. Dat voelt ietwat voorovergebogen naar het brede stuur en desondanks toch niet heel voorwielgeoriënteerd ook anno 2020 nog heel goed aan. Wat nu volgt is in de eerste plaats een schoolvoorbeeld van reactiviteit. Waar veel oudere motoren – zeker modellen met de nodige kilometers op de klok – een wat trage verbinding tussen input en output kennen, is daar bij deze 990 allesbehalve sprake van. De Super Duke is als een ratelslang zo alert op gas- en rembevelen, reageert als totaalpakket enorm transparant op de kleinste impuls en stuurt zo verrassend makke­ lijk in, dat je aanvankelijk moet oppassen om niet in een gepar­ keerde auto te sturen in plaats van de straat die je eigenlijk voor ogen had. Je zintuigen moeten in het zadel van deze Grande Dame op scherp staan! Zeker in stads­ verkeer, want onder de 4.000 toeren bivakkeert deze nog altijd ambitieuze V-twin niet graag. Dit apparaat gaat vooral graag fron­ taal in de aanval, zoveel wordt al snel duidelijk. De 990 Super Duke wordt op haar wenken bediend, en een­ maal in de vrije wildernis is het haast verbazingwekkend te con­ stateren hoe deze toch niet meer al te jonge motorfiets die aanval nog zoekt. Daar kunnen verschil­ lende motoren van deze tijd nog een voorbeeld aan nemen, wat vermogen betreft dan. Gebruiks­ vriendelijkheid is een heel ander verhaal. De enorme bak feed­ back die deze machine geeft, kan namelijk net zo goed als een zekere nervositeit worden opgevat. De Super Duke laat zich bijvoorbeeld niet heel stabiel De volgorde is standaard, de oude Duke kan in het spoor blijven, maar er voorbij komen is andere koek. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3