MotoPlus 24 - 2020

RIJ-INDRUK MOTOPLUS 53 Zoals zo vaak bij dit soort aan­ gelegenheden, laat je oudere familieleden voorgaan. De eerste zware Duke van de Oostenrijkers was in zijn tijd al een bruut. En natuurlijk waren er begin deze eeuw al sterkere nakeds op de markt, die uit Japan wat meer op alledaags gebruik gericht en die uit Italië misschien wat meer op het ravissante. Maar lichter en meer uitgesproken qua uiterlijk dan de vleesgeworden rijpret met de naam 990 Super Duke was er destijds geen een. Waardoor de eerste Duke-twee­ cilinder in feite toen al geschoeid was op de tegenwoordig zo bekende huisstijl van de oranje brigade. En daar was het resul­ taat ook naar, een super scherpe straathooligan voor het ultieme rondje in de buurt. Een machine ook die een enorme hebzucht losmaakte bij de destijds nog wat jongere en financieel minder sterk staande ondergetekende. Maar tegenwoordig leiden andere wegen tot succes en lijkt de paralleltwin definitief het stokje van de V-twin te hebben overgenomen. Compacter, lich­ Jongens, jongens, wat vliegt de tijd. In 2005 waren een gezonde 1.000 cc longinhoud, 120 ongetemde paarden en een gewicht van onge­ veer 200 kilo meer dan voldoende om bovenaan de voedselpiramide in het Oostenrijkse Mattighofen te staan. Anno 2020 haalt de nieuwste middenklasse- Duke daar lachend zijn schouders over op. Tijd voor een generatietreffen. | Tekst: René Correra; Foto’s: Tyson Jopson | DUKE IT JUST »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3