MotoPlus 24 - 2020

HARLEY-DAVIDSON LIVEWIRE – PORSCHE TAYCAN 4S RIJ-IMPRESSIE RIJ-IMPRESSIE MOTOPLUS 49 Technische gegevens Porsche Taycan 4S Twee synchroonmotoren met permanente magneten, max. vermogen 320 kW (435 pk), overboost-vermogen 390 kW (530 pk), max. koppel 640 Nm, twee versnellingen, lithium-ion-accu, maximale/ nominale accucapaciteit 79,2/71,0 kWh, laadmogelijkheden middels 230 V/max. 11 kW; Type 2/max. 22 kW; CCS/max. 270 kW, actieradius gecombineerd (stad/secundair) 335-408 km, banden 225/55-R19 en 275/45-R19, gewicht 2.140 kg, basisprijs € 110.700,-. Technische gegevens Harley-Davidson LiveWire Wisselstroom-synchroonmotor met permanente magneet, max. vermogen 78 kW (106 pk), max. koppel 116 Nm, koppelingsvrije directe aandrijving, lithium-ion-accu, maximale/nominale accucapaciteit 15,5/13,6 kWh, laadmogelijkheden middels 230 V/max. 1,4 kW; Type 2/ max. 1,4 kW; CCS/max. 14,5 kW, actieradius gecombineerd (stad/secun- dair) 152 km, banden 120/70-ZR17 en 180/55-ZR17, gewicht 249 kg, basisprijs € 34.000,-. zijn. Alleen in de launch control geeft de Taycan 4S zijn volle- dige koppel van 640 Nm vrij. Maar hoe activeer je die? Liefst vier displays, het is net alsof je in een Boeing zit, informeren bestuurder en desgewenst ook een passagier (middels optio­ neel scherm) over echt alles wat er maar over zaken in en rond de Porsche te melden valt. De multi-instelbare stoelen zitten werkelijk als gegoten en zelfs het vermogen van de stoelverwarming kan middels het touch­ screen-menu worden veranderd. De launch control acti- veer je door de alge- mene set-up van de Taycan in Sport+ te wij- zigen. Hierdoor komt de auto wat dieper te liggen en wordt de demping een stuk stugger. Ver- volgens de voet op de rem en het ‘gas’-pedaal vol intrappen, rem los­ laten en dan is het of de Space Shuttle wordt gelanceerd… maar dan horizontaal! Waanzinnig, wat een power! Je wordt echt met een giganti- sche trap in de rug naar voren gekatapulteerd. Na een gevoelsmatige seconde schakelt de bak door naar de tweede ver- snelling op de achteras, waarna de Porsche maar blijft trekken en sleuren. Maar – wat is dat? De Harley komt iets trager van de plek, maar al snel duikt die dekselse Amerikaan in de Duitse spiegel op en schuift de Taycan langzaam maar zeker voorbij. Tot aan een dikke 160 km/uur aan toe. Sprinters hebben ze bij de Amerikanen nooit echt gemaakt, maar de LiveWire legt de Taycan in eerste instantie het vuur na aan de schenen. In eerste instantie, want eenmaal boven die 160 is het wel gedaan met de dadendrang van de Yank en gaat bij een top van 178 km/uur het lichtje uit. De Taycan 4S heeft dan al een enorm gat getrokken en dendert met speels gemak door de 200-barrière… oeps! De top van de Taycan 4S is overigens begrensd op 250 km/uur. Onder de streep een prima prestatie dus van de Harley, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de 4S het ‘instapmodel’ is binnen de Taycan-lijn van de Duitse fabrikant, waar het bij de LiveWire ‘what you see is what you get’ is. Bij Porsche kan het daarentegen altijd nog sterker, sneller en vooral ook duurder. Je kunt de 4S bijvoorbeeld upgraden met een ‘Performan- ce-accu Plus’, waarmee je de paardenstal een boost geeft tot een maximale 571 pk met over- boost-vermogen. Zijn je zakken dieper, dan kun je opschakelen naar de 680 pk sterke Taycan Turbo voor de lieve vanaf-som van € 158.000,-. En als werkelijk niets je te gek is ga je voor het topmodel, de Taycan Turbo S, met een vanaf-prijskaartje van liefst € 191.800,-. Dit elektrische kanon is goed voor maar liefst 761 pk vermogen en 1.050 Nm koppel. Peultjes nog, iemand? n Met dank aan Porsche Centrum Twente in Enter voor het beschik­ baar stellen van de Taycan 4S (www.porschecentrumtwente.nl )

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3