MotoPlus 24 - 2020

HARLEY-DAVIDSON LIVEWIRE – PORSCHE TAYCAN 4S RIJ-IMPRESSIE RIJ-IMPRESSIE MOTOPLUS 47 tegen liefst 2.140 kilo voor de Porsche. En of dat accelereert, zo’n stopcontact-Harley? Poeh, daar kan alles uit Milwaukee met een verbrandingsmotor een puntje aan zuigen. Als de rechterhand de imaginaire gas- kleppen opent en de e-Harley in de Sport-modus als door een onzichtbaar elastiek naar voren wordt gekatapulteerd, is het echt vasthouden en schrap zetten geblazen. Misschien is het meest bizarre nog wel dat dat, afgezien van het wat huilende geluid van de elektromotor, nagenoeg in volledige stilte gebeurt. Ook de riemaandrijving produceert nauwelijks mechanisch geluid, alsof je in een stealth-modus onderweg bent. Binnen 1,6 tellen zit je op 50 km/uur en binnen 3,5 seconden wordt de 100 aan­ getikt. Nog eens 3 tellen later zit je op 160 km/uur, waar niet veel later ook de top van 178 wordt bereikt. Die is dan misschien niet heel hoog (alhoewel, naar Harley-begrippen…), maar wordt dus al behoorlijk vlot gehaald. Nog weer heel anders gaat het er in de bestuurdersstoel van de serieus meer dan een ton kostende Porsche Taycan 4S aan toe. Als je de launch control gebruikt, moet je in ieder geval niet naar voren buigen, maar je echt stevig in de stoel drukken. Ook moet het hoofd niet te ver van de hoofdsteun verwijderd Het touchscreen-TFT-scherm van de Harley is een stuk bescheidener van formaat, maar biedt keurig geordend bijzonder veel informatie en kan aan een speciale app van Harley-Davidson worden gekoppeld. Welkom aan boord! Sjieke werkplek met kenmerkende Porsche-uitstraling en met naar wens vier verschillende infoschermen. Het klokje bovenop het dashboard is trouwens het enige analoge onderdeel. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3