MotoPlus 24 - 2020
RIJ-IMPRESSIE MOTOPLUS 45 De laadkabel voor het stopcontact thuis wordt door Harley-Davidson meegeleverd. Onderweg heb je er echter weinig aan. Met deze kabel kost het zo’n 10 tot 12,5 uur om een volledig lege LiveWire weer op te laden. Bij een laadpaal met een Type 2-aansluiting duurt dat net zo lang, aange- zien de snelheid door de elektronica van de LiveWire wordt beperkt, ook al zou de laadpaal tot meer in staat zijn. Voor dat je naar een bepaald laadstation toe rijdt, is het handig om te checken of de laadkabel daar aanwezig is, anders is er geen andere mogelijkheid om het ‘sap’ in het accupakket te krijgen. De laadinfrastructuur is hoofdzakelijk op auto’s inge- richt, en die hebben altijd wel een passende laadkabel in de kofferbak liggen. Bij een CCS-snellaadstation moet je een toerritje een minuut of veertig onderbreken om weer op 80% lading te zitten. Dat kun je dan mooi combineren met een bakkie troost. Volledig opladen kost een uur. Ter bescherming van het accupakket raadt Harley-Davidson trouwens aan om hoogstens om de vier keer te ‘tanken’ bij een CCS-station. Bij snelladen wordt er overigens niet geknepen door de LiveWire-elektronica. Voor een toerritje is het sowieso handig om te kijken of er CCS-stations aan of vlak bij de route liggen, want afhankelijk van de rijstijl kun je weleens verrast worden door een hoger verbruik en moet je met samengeknepen billen op zoek naar een laadpaal. Ook kun je gebruikmaken van diverse apps om een geschikt en vrij laadstation te vinden. Ter illustratie: bij een Fastned-station langs de snelweg betaalden we 59 cent voor een kWh. ‘Volgooien’ kost je dan € 8,55. Overigens kan het natuurlijk gebeuren dat iemand je net ‘even’ voor is bij een laadpaal, dat kunnen de apps helaas niet voorspellen, en dat kan je wachttijd aanzienlijk verlengen tot meerdere bakkies troost. ‘Tanken’, dat gaat net even anders… De Porsche Taycan 4S heeft door zijn veel grotere accupakket een veel forsere actieradius dan de Harley-Davidson LiveWire, die bij gecombineerd gebruik na zo’n 150 kilometer wel dringend begint te verlangen naar een verse dosis ‘sap’. En daar dien je wel een serieus stukje tijd voor te reserveren. Serieuze sloffen en dito rem klauwen onder de 19-inch wielen van de Porsche Taycan 4S. Elektrisch of niet, ook de Live Wire wordt traditiegetrouw door een riem aangedreven.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3