MotoPlus 24 - 2020

RIJ-IMPRESSIE HARLEY-DAVIDSON LIVEWIRE – PORSCHE TAYCAN 4S 44 MOTOPLUS RIJ-IMPRESSIE Voor de verandering is dit een keer geen test over motoren die tegen het maximum toerental aan staan te gillen, rokende koppelingen of spinnende wie- len. Het oude kunstje waarbij de brachiale kracht van een beresterke verbrandingsmotor middels een koppeling op het wegdek wordt overgebracht, wordt bij deze Harley-Davidson en Porsche overgenomen door snelle computers. En koppelin- gen zijn er ook al niet meer. Deze beide ‘traditionalisten’ worden immers aangedreven door elek- tromotoren. Die sturen vanuit stilstand al een enorme berg koppel richting de aangedreven wielen, waarvan de Porsche er zelfs vier heeft. Deze vierwieler heeft zelfs twee elektromoto- ren, waarvan die op de achteras voor betere prestaties zelfs twee versnellingen heeft. Een eerste versnelling met een heel korte overbrenging voor lekker stevig accelereren en een lange tweede versnelling voor de nodige acce- leratiereserve voor hogere snel- heden. Wat dat betreft is de in fraai oranje gehulde Amerikaan in technisch opzicht een stukje makkelijker te overzien. Eén motor, één aandrijfwiel, genoeg. Echt genoeg? Een blik op de technische gegevens van de twee- en vierwieler zorgt voor enige twijfel. De Taycan 4S kan Prestaties in deze set-up maar liefst 530 pk vermogen en 640 Nm koppel mobiliseren. Daar steken de 106 pk en 116 Nm van de Live­ Wire wat schril bij af. Toch is het koppel van de Harley niet eens zo gek veel minder dan dat van de gemiddelde power naked met een dikke liter longinhoud. Maar die newtonmeters moeten dan weer met een koppeling worden gedoseerd. En in het geval van de LiveWire hebben ze direct vrij baan. In het voordeel van de Amerikaan spreekt uiteraard ook het véél lagere gewicht: 249 Topsnelheid 178 km/uur 250 km/uur Acceleratie 0-50 km/uur 1,6 sec 1,8 sec 0-100 km/uur 3,5 sec 4,0 sec 0-150 km/uur 6,5 sec 8,1 sec Harley-Davidson LiveWire Porsche Taycan 4S »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3