MotoPlus 24 - 2020

OCC ASION MOTOPLUS 41 Net als op deze foto is de voorsprong van de CBF1000F op de oude CBF1000 (rechts op de foto) gering. Dat was immers al een bijzonder geslaagde allrounder. De keuze voor een van de twee is dus hoofdzakelijk een kwestie van smaak – en van je budget. Populaire extra’s Modelgeschiedenis Marktsituatie Aankooptips De voorgaande SC58 was beduidend succesvoller en dat zie je ook aan het occasionaanbod. Onder de € 4.000,- vind je in de regel uitsluitend oudere CBF1000’s zonder ‘F’. Wil je per se de spor­ tievere en wat frisser ogende SC64, dan moet je je budget een stukje naar boven toe opschalen. De eerste bouwjaren en met acceptabele kilometerstanden kom je voor bedragen net onder € 5.000,- tegen. Heb je nog meer budget, dan wordt de keuze een stukje ruimer. Bedragen boven € 7.500,- kom je niet veel tegen en als dat al zo is, dan gaat het om modellen met lage kilometer­ standen en de nodige extra’s. Maar het bouwjaar speelt eigenlijk nauwelijks een rol. Afgezien van andere kleuren verschillen ze in technisch opzicht niet. De CBF1000 onderbouwt het adagium van Honda’s gekende betrouwbaarheid. Dat zeggen handelaren, forum-deelnemers en kwam ook onverholen naar voren in de 50.000 km-duurtest die we met deze Honda uitvoerden. Het enige zwakke puntje is mis­ schien de dynamo, die ook na de model-update in een gemodificeerde variant nog weleens de geest wil geven. Verder volstaat in feite de bekende blik op de algehele staat en de banden. Bij regelmatig onderhoud vormen ook hoge kilometerstanden geen enkel probleem. Als sportieve toermachine zijn gebruikte CBF’s vaak voorzien van zij­ koffers, handvatverwarming en een navigatiesteun. Een spoiler op het ruitje, stuurverhogers of een auto­ matisch kettingsmeersysteem kom je ook regelmatig tegen. Een meerprijs is dat echter niet waard. Als je een ‘F’ in standaard uitrusting op de kop weet te tikken, dan kun je dit soort accessoires ook nog prima vinden. 2010: Introductie van de CBF1000F (type SC64) als vervanger van de CBF1000 (type SC58). Wezenlijke wijzigingen zijn het nieuwe frame (aluminium in plaats van staal), de nieuwe stroomlijn met scherper gelijnde koplampen en het van 98 naar 107 pk gestegen vermogen. In plaats van een 4-in-2-uitlaatsysteem heeft het nieuwe model een 4-in-1-systeem met uiteraard een forsere einddemper dan de twee slankere exemplaren van het voorgaande model. Het dashboard is eveneens flink ver­ nieuwd. Het oude model werd aanvankelijk nog eventjes parallel aangeboden, maar uitsluitend nog in de ABS-variant. Bij de nieuwkomer was ABS meteen al standaard aanwezig. De nieuw­ prijs bedroeg in 2010 € 10.990,-. 2012: In dit jaar nam Honda de CBF1000 officieel uit de vaart. De CBF1000F bleef ongewijzigd, behalve de prijs. Die steeg naar € 11.599,-. 2016: Laatste modeljaar vanwege de omscha­ keling naar Euro4. Technische gegevens (SC64, bouwjaar 2010) Viercilinder lijnmotor, 998 cc, 79 kW (107 pk) bij 9.000 tpm, 96 Nm bij 6.500 tpm, aluminium ruggengraat­ frame, telescoopvork, mono-achter­ schokdemper, veerwegen v/a 120/120 mm, balhoofdhoek 64°, naloop 110 mm, wielbasis 1.495 mm, zithoogte 780 – 810 mm, banden v/a 120/70ZR17 en 160/60ZR17, schijfremmen v/a (2x 296 mm/240 mm), ABS, gewicht vol­ getankt 244 kg, tankinhoud 20 liter, top­ snelheid 230 km/uur, 0-100 km/uur in 3,5 sec, verbruik (secundair) 1 op 20,9. achterschokdemper en de wat stuggere afstelling van de vering is de ‘F’ wat sportiever te rijden en heeft deze meer reserves te bie­ den op slechter wegdek. Door een langere eindoverbrenging draait het blok wat minder toeren, waardoor ook het benzineverbruik iets gunstiger is dan voorheen. Bovendien heeft de tank een liter meer inhoud. Ook heeft de ‘F’ een lichter en iets gewijzigd aluminium frame en een ander dashboard. Eigenlijk maken veel kleine zaken de ‘F’ de betere motor van de twee, zonder dat daarbij de uitgesproken allround-kwaliteiten en de betrouwbaarheid van zijn voorganger verloren zijn gegaan. Zo biedt ook de nieuwe CBF een comfortabele zitplek voor rijder (verstelbare zithoogte!) en passagier, een ruime actieradius van ongeveer 400 kilometer, nette scores op (rollende) acceleratie en netjes aangrijpende deelintegraal-remmen met ABS. Voldoende plek voor reisbagage is er bovendien ook. Eigenlijk blijft er niets te wensen over, naar huidige maatstaven hoogstens een ruimere service-interval dan de 6.000 kilometer die is voorgeschreven. En misschien nog wat meer pit? Hmm, dat heeft dit allround-talent eigen­ lijk helemaal niet nodig, deze Honda is net als voorheen een uitstekende motorfiets voor toerrijders en motorrijders die vooral met het verstand een motorfiets aanschaffen. Dat geldt uiteraard ook voor de oude CBF, maar meer nog voor deze opvolger. n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3