MotoPlus 24 - 2020
OCCASION HONDA CBF1000F 40 MOTOPLUS OCC ASION Het succes van zijn voorganger wist hij niet te evenaren, ten onrechte trouwens. Maar als occasion is de Honda CBF1000 ‘met F’ een echte aanrader. En niet alleen voor liefhebbers van understatement. | Tekst: Ferdinand Steige; Foto’s: Markus Jahn, e.a. | DE CBF MÉT ‘F’ Het ruitje is zonder gereed schap in vier standen ver stelbaar en biedt een betere windprotectie. Zoals gebruikelijk in die tijd bestaat de cockpit uit een analoog en een digitaal gedeelte. Koplampen en neusje zijn net even scherper van snit, de in de tophalf geïntegreerde knipperlichten ook. Wanneer zijn sportieve toerfietsen uit de mode geraakt? Lastig te zeggen wanneer dat precies is begonnen. En ook in het geval van deze CBF1000F is het eenvoudiger om zijn kwaliteiten te beschrijven dan het uitblijven van succes te verklaren. Toch kun je linksom of rechtsom niet om zijn zo succesvolle voor ganger heen, een machine die Europees gezien in nog grotere aantallen werd ver kocht. De Honda CBF1000 debuteerde in 2006 voor een prijs van € 9.490,-. Daarvoor kreeg je een mooi smal bouwende viercilinder lijnmotor, in de basis een gemodi ficeerd Fireblade-aggregaat, een toeristische tophalf-stroomlijn en een prima rijdynamiek, dat laatste mede ook door het behapbare gewicht van 250 kilo. Veel te verbeteren viel er niet aan dat concept, en in die zin kun je de CBF1000F ook beter als model-update zien dan als opvolger. Desondanks is een nauw keurige blik achter die tophalf-stroomlijn de moeite waard, alhoewel het belangrijkste verschil tussen de SC58 en SC64 het wat spor tievere design is. Ook daarmee is de F niet heel extravert, maar duidelijk meer aanwezig dan zijn voorganger. De kleine maar voelbare wijzigingen aan motorblok en vering sloten ook meer bij die sportievere uitstraling aan. Door de extra 9 pk, een direct afsteunende
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3