MotoPlus 24 - 2020

CHINESE 48-PK-500’S TEGEN JAPANSE TOPSELLER VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 39 China met vereende krachten tegen Japan, pardon Thailand? Nee, Voge en Honda hebben constructief heel veel gemeen. De Benelli durft af te wijken van het mainstream pad. Honda CB500F Een simpele conclusie: erva­ ring loont! Wie deze toeganke­ lijke motorfiets in een direct vergelijk rijdt, zal de vele kleine verfijningen opmerken en doorhebben waarom deze topseller in alle opzichten vol­ wassen is. En zo de aanval van China pareert. 1 Benelli Leoncino 500 Deze leeuw belichaamt een heel eigen concept. Het hogere gewicht maakt hemmisschien minder geschikt voor begin­ ners, maar het is de eerste keuze voor de echte 48-pk-fan met een voorkeur voor nostal­ gie en moderne techniek. 3 Voge 500R “Hoe rijdt die Voge?”, wil ieder­ een op de redactie weten. Goed, heel goed. De scherp gelijnde en aantrekkelijk geprijsde Chinees is netjes afgewerkt en rijdt bij­ zonder goed. Niet alleen voor een nieuwkomer. Jammer: de vibraties en matige maximale belading. 2 -CONCLUSIE Maximale puntenaantal Benelli Leoncino 500 Honda CB500F Voge 500R MOTORBLOK Acceleratie in zes 40 7 7 8 Acceleratie 40 4 5 5 Topsnelheid 20 5 7 5 Motorkarakteristiek 30 14 14 14 Gasrespons/lastwisselreacties 30 18 20 19 Motorloop 30 21 20 16 Koppeling 20 11 15 13 Schakelen 20 12 13 12 Versnellingsbak-spatiëring 10 7 7 8 Starten 10 8 9 8 Totaal 250 107 117 108 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 29 33 31 Stabiliteit in bochten 40 27 28 26 Stuurgedrag 40 24 27 26 Feedback 10 5 7 6 Grondspeling in bochten/onder blok 20 14 14 13 Rechtuitstabiliteit 20 15 16 16 Veringafstelling voor 20 12 13 11 Veringafstelling achter 20 13 13 12 Veercomfort 20 12 13 12 Rij-eigenschappen duo 20 13 12 12 Totaal 250 164 176 165 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 28 27 26 Ergonomie passagier 20 11 8 10 Windbescherming 20 0 0 0 Zicht 10 5 7 6 Lichtopbrengst 20 11 12 13 Uitrusting 30 10 11 9 Gebruiksgemak/onderhoud 20 12 14 13 Rijklaar gewicht met volle tank 10 6 7 7 Instelmogelijkheden vering 10 5 2 1 Bagagemogelijkheden 10 2 2 2 Laadvermogen 10 5 4 1 Actieradius 30 19 30 30 Afwerking 20 14 14 14 Totaal 250 128 138 132 VEILIGHEID Remvertraging 40 27 23 21 Doseerbaarheid remmen 30 24 23 21 Remstabiliteit solo/duo 20 12 12 11 Oprichtneiging bij remmen 10 8 9 9 ABS-werking 20 13 14 13 Stuurslaan 10 10 10 10 Elektronische hulpsystemen 20 1 0 0 Totaal 150 95 91 85 KOSTEN Prijs testmotor 30 26 26 30 Garantie 10 5 5 5 Verbruik (secundaire weg) 30 25 28 27 Kosten beurt 20 8 19 17 Onderhoudskosten 10 9 9 9 Totaal 100 73 87 88 TOTAAL 1000 567 609 578 PLAATS 3 1 2 Prijs-kwaliteitverhouding* 10 8,6 9,6 9,4 Bij accelereren in de zesde versnelling gaat de Voge er met zijn korte overbrenging van- door. Koppeling en versnellingsbak van de CB werken heel harmonieus. De wat tragere Benelli-twin loopt het rustigst. De beide Chinese motoren strijken al vlot de zeilen als het om topsnelheid gaat. De Voge vibreert nadrukkelijk. WINNAAR MOTORBLOK: Honda CB500F In bochten is de CB hier de norm. De Honda is precies, handelbaar en wendbaar in alle bochten. Verder kennen de veerelementen een goede setting met veel feedback en comfort. Doordat een passagier hoger zit, heeft deze veel invloed op het gedrag van de Honda en de Voge. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: Honda CB500F De Benelli blinkt uit als het om zitcomfort gaat en kent de hoogste maximale belading. De enorme actieradius maakt de Honda en Voge geschikt voor langere toerritten. Alle drie hebben ze handige bagagehaken en een keurige afwerking. De huidige Voge heeft een maximale belading van slechts 146 kilo. De CB is heel comfortabel voor een passagier en de Benelli is het zwaarst. WINNAAR PRAKTIJK: Honda CB500F De leeuw bijt het hardst, dankzij zijn serieuze remsysteem. Dit onderdeel gaat dus geheel verdiend naar Italië respectievelijk QJ in China. De Voge remt wat doods, ondanks de dubbele schijfremmen. WINNAAR VEILIGHEID: Benelli Leoncino Top: gunstig in onderhoud zijn ze alle drie, de Voge is het voordeligst. De onderhoudsinterval van 6.000 kilometer voor de Benelli is niet meer van deze tijd. WINNAAR KOSTEN: Voge 500R WINNAAR PRIJS-KWALITEITVERHOUDING: Honda CB500F: Voor het geld is de CB hoe dan ook een aanrader. *Bij de berekening van het cijfer voor de prijs-kwaliteitverhouding wordt uitgegaan van de basisprijs plus die van de functionele accessoires

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3