MotoPlus 24 - 2020
VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 37 CHINESE 48-PK-500’S TEGEN JAPANSE TOPSELLER VERGELIJKINGSTEST Afgekeken van KTM of een Ducati (X)Diavel? Hoe dan ook, de koplamp van de Voge is markant. Stabiel presterende upside-down vork met dubbele schijfremmen op de Voge. Achterlichten in Ducati-stijl en goed gevormde duohandgrepen. ervaren rijder heeft op de Honda geen moeite om een betere rijder op de Voge te volgen. Als beide rijders wisselen, dan zijn de rollen omge- draaid en verdwijnt de Honda langzaam maar zeker uit zicht. Bovendien zorgt de hardere gasrespons van de Voge bij een wat ongecon- troleerde draai aan het gas voor een abrupte duw in de rug, die een al ingezette lijn voor een bocht behoorlijk kan verpesten. De Honda rolt op zijn Michelin Road 5 2CT’s uit Thaise productie, voor in de ‘Plus’-variant, Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. VERMOGENSMETING 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 5 10 15 20 25 30 35 40 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm Honda CB500F 33,9 kW (46 pk) bij 8.700 tpm 43 Nm bij 6.500 tpm Voge 500R 34,0 kW (46 pk) bij 8.300 tpm 44 Nm bij 6.500 tpm Benelli Leoncino 500 33,5 kW (46 pk) bij 8.500 tpm 44 Nm bij 5.600 tpm 30 40 50 50 45 40 35 30 25 20 15 10 5 Zijn voordeel van 29 cc extra cilinderinhoud (6 procent) zet de 212 kilo zware Benelli – die bovendien een hogere compressie heeft – om in een bulliger koppel bij lage toeren en in het middengebied. Helaas niet in betere rijprestaties. Wat topvermogen betreft gaat dit Chinees-Thaise trio aardig gelijkwaardig op, iedere twin heeft ongeveer 46 pk paraat. De vermogenskromme van de Voge is onderin nagenoeg identiek maar bovenin iets voller dan die van de Honda, die exact dezelfde longinhoud heeft maar een langere overbrenging kent. Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3