MotoPlus 24 - 2020
VERGELIJKINGSTEST CHINESE 48-PK-500’S TEGEN JAPANSE TOPSELLER 32 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST HONDA CB500F De veervoorspanning is instelbaar en het stelbereik groter dan dat van de Benelli. Verchroomde doppen aan de uiteinden van de nokkenassen en motordeksels in magnesium-look. Led-achterlicht met aan de zijkanten ver borgen geplaatste duo-handgrepen. Sinds 2013 vond de CB500F liefst 45.000 keer de weg naar een koper. In 2019 was er een flinke update. Eenvoudig maar effectief: conventionele voorvork met enkele remschijf. Het Benelli-blok bivakkeert het liefst in de eerste helft van zijn toerenbereik. In de rust ligt de kracht, zeg maar. Beide Chinese twins voelen wat rukkerig aan bij een constante snelheid in het onderste toerenbereik als de gaskleppen slechts licht geopend worden. Daar is bij de CB500F met zijn goede manieren geen sprake van. Je merkt gewoon dat Honda veel ervaring heeft met injectiesystemen. Positief: alle drie de twins hebben een heerlijk elastische vermogensafgifte en rollen als het moet – in tegenstelling tot veel zwaardere V-twins – moeiteloos in de zesde ver- snelling door het het stadsverkeer. De Honda-twin is van dit trio het meest soe- pel. De koppeling van de CB vraagt de minste handkracht en de versnellingsbak schakelt met de minste weerstand. Maar wat vooral opvalt, is dat het motorblok van de Honda mecha- nisch rustiger loopt, stukken rustiger dan de bij hogere toerentallen sterk vibrerende Voge. Bovendien accelereert de Honda beter, de gas aanname is zachter en de lastwisselreacties bij gas-open-dicht-open zijn minder nadrukkelijk. De CB500F maakt het beginnende motorrij- ders het makkelijkst, belichaamt volledig alle Honda-deugden van zorgeloos bedienings gemak. Tientallen jaren voorsprong zorgen dus voor een afgetekende voorsprong in de puntentelling. Ook als het om brandstofverbruik gaat, blinkt de CB500F uit. Op onze testronde loopt de Honda een meer dan uitstekende 1 op 31,2. Ook de Voge doet het met 1 op 28,6 netjes. De Benelli komt tot 1 op 25,6. De 534 kilo meter actieradius van Honda is sensationeel, de 17-liter tank maakt het mogelijk. Komt een BMW GS Adventure verder? Ook de Voge 500R pakt met een actieradius van 471 kilometer de volle score op dit onderdeel. Die leg je ech-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3