MotoPlus 24 - 2020

VERGELIJKINGSTEST CHINESE 48-PK-500’S TEGEN JAPANSE TOPSELLER 28 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST TIGER AND DRAGONS Chinese motorfietsen zijn steeds nadrukkelijker aan­ wezig in Europa. In een tang­ beweging nemen de Benelli Leoncino 500 en de nieuwe Voge 500R de gevestigde orde in de vorm van de Honda CB500F onder vuur. Twee Davids tegen één Goliath: zijn er grote verrassingen? | Tekst: Thomas Schmieder; Foto’s: Maximilian Balazs | Hoe tijden kunnen veranderen: in 1959, na slechts elf jaar motorproductie, was Honda al de grootste motorproducent ter wereld. En voor het eerst nam de fabriek ook deel aan de TT op het eiland Man. Tegen sterke concurren- ten wist Honda een respectabele zesde, zeven en achtste plaats in haar klasse te behalen. In diverse Europese tijdschriften uit die tijd werd Honda een nog grotere toekomst toegedicht. In 1961 volgden de eerste wereldtitels in de 125 cc- en 250 cc-klasse en de rest is geschie- denis. Het lachen was de Britten, Italianen en Duitsers toen al wel vergaan. Anno 2020 heeft Honda al meer dan 300 miljoen gemo- toriseerde tweewielers geproduceerd. Toch worden in moederland Japan in aantallen niet meer de meeste motoren gemaakt. De wereld­ wijde nummer een is India, vóór China. Uit deze enorme economieën komen tegenwoordig serieuze motorfietsen naar Europa. Herhaalt de geschiedenis zich? In het in Europa zo populaire 48-pk-segment zou je dat misschien wel zo kunnen stellen. Hier nemen de Benelli Leoncino 500 en de Voge 500R een gevestigde naam als de Honda CB500F in de tang. Twee Davids tegen één Goliath? Twee draken tegen een tijger, een Chinees gevaar voor de nummer één? We gaan het zien. Het zijn in ieder geval motorfietsen die speciaal voor het A2-rijbewijs zijn ontwikkeld,

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3