MotoPlus 24 - 2020

EERSTE TEST MOTOPLUS 25 daarbij ook perfect en blijkt opmerkelijk com- fortabel, vooral in standje ‘auto’. Hierbij regelt de elektronica eigenlijk alles zelf aan de hand van de inzakking en dit werkt bijzonder goed, met veel comfort op de Belgische kasseien en een lekkere wegligging op het strakkere asfalt. Dat prima comfort is doorgetrokken naar de zitpositie; het lijkt erop dat deze Multistrada zijn Granturismo-aspiraties echt waar kan maken, want zeker met mijn bescheiden lengte van 1,75 meter zit ik er prima op en kan ik ook goed met de voeten bij de grond omdat de zithoogte beperkt is gebleven. Heb je echt lange benen, dan vraag ik me wel af of er ruimte genoeg is gezien de breed uitlopende tank. Het stuur ligt trouwens opmerkelijk ver achterover, maar gelukkig vertaalt zich dat niet in het gevoel dat je ver van het voorwiel vandaan zit. Praktisch gezien heeft Ducati ook zijn beste beentje voorgezet met bijvoorbeeld het key- less-systeem, gecombineerd met een fikse drukknop voor de tank om het contact in en uit te schakelen, en een mooi waterdicht bergvak met USB-aansluiting bovenop de tank om je telefoon onder te brengen. Ook de handig in MOTOR vloeistofgekoelde 90° V4 met contra-roterende krukas met 70° verzette kruktappen, dubbele boven­ liggende nokkenassen met slepertjes en kettingaan- drijving, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie met 4x Ø 46 mm gasklephuizen, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zes­ versnellingsbak, kettingaandrijving. Boring x slag 83,0 x 53,5 mm Cilinderinhoud 1.158 cc Compressie 14,0 : 1 Max. vermogen 125 kW (170 pk) bij 10.500 tpm Max. koppel 125,0 Nm bij 8.750 tpm RIJWIELGEDEELTE gegoten aluminium monocoque-frame met motorblok als dragend deel, upside-down voorvork Ø 50 mm, elektronisch volledig instelbaar), alu- minium swingarm met monoschokdemper, elektronisch volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 330 mm, Brembo Stylema radiale vierzuiger remklauwen, rem- schijf achter Ø 265 mm, Brembo tweezuiger remklauw, bochten-ABS. Gespaakte wielen 3.00 x 19; 4.50 x 17 Bandenmaten 120/70ZR19; 170/60ZR17 Banden Pirelli Scorpion Trail MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.567 mm, balhoofd- hoek 65,5°, naloop 102,5 mm, veerweg v/a 170/180 mm, zithoogte 840-860 mm, drooggewicht 218 kg, rijklaar gewicht volgetankt 243 kg, tankinhoud 22 liter. Garantie 2 jaar Onderhoudsintervallen 15.000 km (kleppen 60.000 km) Kleuren grijs, rood Prijs NL € 25.590,- / B € 22.190,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Ducati North Europe, www.ducati.com TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI MULTISTRADA V4S hoogte te verstellen ruit en de twee ‘winglets’ aan weerszijden van het blok zijn slim bedacht. Die laatste zijn er niet zoals in de MotoGP voor neerwaartse druk, maar wel om je benen van frisse koele lucht te voorzien. Daarvoor zijn de twee radiateurs trouwens ook dwars geplaatst: de hete koellucht wordt opzij afgevoerd. Het 6,5-inch TFT-scherm van deze V4S is met al zijn info en al zijn mogelijkheden en connecti- viteit een soort kers op de taart. Het lijkt erop dat alles wat je op dit gebied tot nu toe tegen kon komen bij de diverse motormerken (BMW, Triumph en KTM zetten op dit vlak immers ook stappen) nu is verenigd in deze Duc, waarbij de menustructuur helder is en de bediening via een joystickje met je linkerduim logisch. Na een minuut of vijf uitleg kon ik me er op deze test- dag al prima mee redden. Gelukkig is Ducati ook niet doorgeslagen: zaken als de motormappings (met weer een hele serie basisinstellingen daar- aan gekoppeld), veringinstelling, cruise control, extra lampen en handvatverwarming zijn met één druk op de knop te kiezen, zonder dat je daarvoor in de menu’s moet zoeken. n Handig waterdicht bergvakje met USB- aansluiting bovenop de tank. De gele leds gaan branden als er iemand in je dode hoek zit. -CONCLUSIE De nieuwe Ducati Multistrada V4S is zonder meer een erg geslaagde machine, eentje die de Granturismo-benaming mag dragen. Zijn kwali- teiten liggen ook vooral op het asfalt; als allroad is er weinig veerweg en grondspeling, en lijkt de Multistrada V4 ook te mooi en te kwetsbaar. Met het V4-blok heeft de Multistrada gewonnen aan gebruiksgemak en toegankelijkheid, al slaat dat laatste weer niet op de prijs, want voorzien van de extra’s die deze crossover juist interes- sant maken schiet het prijskaartje dik over de 28 mille (of 24 mille als je in België woont). Neemt niet weg dat de Multistrada V4 een dijk van een machine is, met een heerlijk blok (ook weer niet té gepolijst) in een zorgeloos rijwielgedeelte met opmerkelijk veel comfort en veel praktische details. En qua elektronica zet Ducati met deze Multistrada-viercilinder – zeker de radar-uitvoering – nieuwe maatstaven. Daarmee lijkt deze ‘Granturismo’ alles in huis te hebben om de in 2020 onder druk staande Ducati-verkopen komend seizoen weer een zetje in de goede richting te geven.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3